29 januari 2019

Mensgerichte gastvrijheid in de zorg

De wereld van zorginstellingen verandert in hoog tempo. Een belangrijke vraag hierbij is hoe je woon-/zorgconcepten kunt ontwikkelen waarin een positieve beleving van de klant/bewoner of patiënt het doel en vertrekpunt vormt. Met het juiste gastvrijheidsconcept maken organisaties het positieve verschil voor hun klanten, bezoekers, patiënten en medewerkers en leidinggevenden. ‘Door het combineren van onze kennis op het gebied van zorgvastgoed met de kennis van de gerenommeerde Hotel Management School Maastricht, zijn we in staat zorgorganisaties integraal te adviseren op dit terrein’, aldus René Lolkema, senior adviseur HEVO. Maarten Bos, hospitality consultant van de hotelschool, geeft aan: ‘Steeds vaker merken we bij het ontwikkelen en vormgeven van gastvrijheid dat vastgoed een bepalende factor is voor de mogelijkheden in de organisatie. Het gebouw vormt een belangrijk kader waarbinnen de gastvrijheid wordt vormgegeven en zowel de cliënt/patiënt als de professionals betrekken dit gebouw als fysieke omgeving van de gastvrijheids­beleving. In deze samenwerking kunnen we adviseren en inzicht geven in de consequenties van hospitality-denken in onder meer keuzes in vastgoed, bedrijfsprocessen en het handelen van mensen’.

Samenwerking al in praktijk

We hebben een product ontwikkeld waarbij op verschillende momenten in de initiatief-, ontwikkelings- en exploitatiefase van vastgoed het thema hospitality integraal tegen het licht wordt gehouden. De samenwerking start met twee projecten waarbij een ouderenzorginstelling en een organisatie die een gezondheidscentrum herontwikkelt worden geadviseerd op dit terrein.

Meer dan persoonlijke en gastvrije zorg

Bij hospitality gaat het om meer dan persoonlijke en gastvrije zorg. Beleving heeft toegevoegde waarde en dat leidt tot daadwerkelijk onderscheidend vermogen. Cliënten kiezen niet alleen voor een mooi gebouw. Juist de organisatie van het wonen en van de zorg zijn essentieel voor tevreden bewoners en gebruikers.

Meer over Hotel Management School Maastricht

Hotel Management School Maastricht is een topopleiding binnen Zuyd Hogeschool op het gebied van hotelmanagement, gastronomie en gastvrijheid met een opleidings­programma op bachelor- en masterniveau. De school staat wereldwijd hoog aangeschreven en trekt naast vele Nederlandse studenten ook een toenemende stroom internationale studenten aan. Jaarlijks stromen circa 280 jonge professionals uit naar het bedrijfsleven in binnen- en buitenland. Hospitality Consultancy is onderdeel van HMSM en bestaat uit een groep professionele consultants op het gebied van gastvrijheidsontwikkeling in tal van sectoren waaronder zorg, retail en dienstverlening.

We maken de wereld graag meer mensgericht. Daarom hebben wij het over 'mensgerichte gastvrijheid' of 'hospitality with a human touch'. We delen graag onze kennis, ervaring, energie en waarden.
logo_hmsmzuyd.png

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug