12 september 2019

De veranderende wensen van werknemers.

Millennials, youngsters of Generatie Y, het maakt niet uit hoe je ze noemt; het is een feit dat werknemers geboren tussen 1985 en 2000 een steeds groter deel van de werkzame bevolking vormen. Hoe maak je je onderneming interessant voor deze, doorgaans als kritische groep bestempelde, werknemers? En nog belangrijker, hoe houd je ze aan je verbonden?

Hoog salaris, leaseauto en een bonus

Dat zijn voor lange tijd dé arbeidsvoorwaarden geweest waarmee je goede of net afgestudeerde professionals kon verleiden om te komen werken voor jouw organisatie. Prestaties worden beloond en over het salaris wordt volop onderhandeld. Echter, tijden veranderen; uit een onderzoek van ADP (2018) blijkt namelijk dat 61% van alle werknemers het salaris niet als belangrijkste motiverende factor beschouwt.
Als vanzelfsprekend is salaris nog steeds van belang in de keuze voor een bepaalde werkgever en staat het in verschillende onderzoeksrankings nog altijd in de top 3 van motivators. Een salaris dient goed te zijn en aan te sluiten bij de verwachte verantwoordelijkheid, opleidingsniveau etc. Echter wordt dit in toenemende mate, en met name onder jonge hoogopgeleide professionals, overgenomen door andere motiverende factoren zoals verantwoordelijkheid, werk-privébalans, werksfeer en de inhoud van het werk.

Word een felbegeerde werkgever

Er zullen weinig professionals zijn die zeggen ‘ik wil alleen in een smart-office werken’ of ‘wanneer er geen gezonde catering is dan solliciteer ik niet’, maar een verzameling van deze factoren helpt wel om juist jouw werkplek interessant te maken en deze werknemers aan je te binden. De lijst met factoren die je kunt beïnvloeden binnen de werkplek is bijna eindeloos. Hieronder bespreek ik een paar items. Bij drie van deze items verwijzen we naar de andere drie blogs in deze serie; deze zullen nog dieper inzoomen op de specifieke factoren.

Locatie en flexibiliteit
Locatie, locatie, locatie! Dat is lang het motto geweest bij het zoeken van een nieuw kantoorgebouw. Is dat veel veranderd? Ja en nee. Werknemers zijn in toenemende mate op zoek naar de juiste balans tussen werk en privé, de locatie van jouw kantoor kan daar natuurlijk een grote invloed op hebben; zowel positief als negatief. Evenals de flexibiliteit in werkplek en locatie die je je medewerkers aanbiedt. Ook qua uitstraling en bereikbaarheid speelt locatie natuurlijk nog steeds een grote rol. In de derde blog van deze serie wordt er verder ingezoomd op dit item.

Uitstraling, identiteit en branding
Als bedrijf wil je iets uitstralen, je streeft bepaalde normen en waarden na en wilt dat klanten/opdrachtgevers een bepaald gevoel krijgen op het moment dat ze bij je binnenlopen. Ook werknemers vinden het belangrijk dat ze dat ‘gevoel’ krijgen. Branding/identiteit bevindt zich voor een belangrijk deel aan de binnenkant: huisstijl, kleurgebruik, afbeeldingen van producten en/of projecten etc. Er zijn veel mogelijkheden om het interieur van je kantoor vorm te geven naar de identiteit en gewenste uitstraling van je organisatie. Maar het exterieur doet ook mee. Wat voor type gebouw kies je? Als high-end innovatief bedrijf is een betonnen kantoorkolos uit de jaren 70 misschien minder geschikt. Hetzelfde geldt voor de locatie de je kiest. Bedrijven/kantoorterreinen hebben vaak ook een eigen identiteit en uitstraling, denk aan: creatieve sector, mixed-use, hightech/innovatief, stationslocatie. Er zijn veel keuzemogelijkheden met betrekking tot het gebouw waarmee je de uitstraling en identiteit van je bedrijf (on)bewust kunt beïnvloeden. In de laatste blog van deze serie komen uitstraling, identiteit en branding uitgebreid terug.

De kantoortuin
De tijd van individuele kantoortjes ligt (gelukkig) achter ons. Maar ook op de kantoortuin in zijn extreme vorm is veel kritiek. Onze werkdag bestaat zelden uit 8 uur lang hetzelfde type werk uitvoeren. Bij iedere werkzaamheid past in principe een andere werkplek met bepaalde faciliteiten. Zorg dat je een mix van werkplekken en (afsluitbare) ruimten aanbiedt voor je personeel. Denk hierbij aan ruimten voor overleg (formeel maar ook informeel), concentratie, ontspanning en het werken in teams. De groep millennials, youngsters, Generatie Y houdt wel van goedwerkende IT-systemen; dus een gemakkelijk, snel en overzichtelijk reserveringssysteem is een absolute pre. Die criteria gelden overigens voor alles wat met IT te maken heeft.
Een veelal ondergeschoven kindje bij het creëren van verschillende werkplekken is de akoestiek. In toenemende mate wordt het belang van akoestiek (h)erkend. Geluidsoverlast ligt met een (semi)open werkvloer altijd op de loer, zeker wanneer je ontmoeting wilt faciliteren in de nabijheid van de ‘werkplek’. Zorg er dus voor dat je, naast de IT, ook de akoestiek onder controle krijgt.

Gezondheid
Een gezonde levensstijl mag met recht een ‘hot topic’ genoemd worden. Zoals al aangegeven, brengen we een groot deel van onze tijd door op onze werkplek. Een gezonde werkplek is dan ook een logische wens van werknemers. Dit kan kleinschalig bereikt worden door het aanbieden van een gezonde en gevarieerde catering in de bedrijfskantine of bureaus die gemakkelijk in hoogte verstelbaar zijn. Verdergaand kun je ook kijken naar ‘hoe gezond is mijn gebouw eigenlijk?’. Items over gezonde gebouwen, met allerlei typen certificeringen en keuzes, komen steeds vaker voorbij. Maar welke keuzes maak je? En in hoeverre zijn de keuzes de investering waard? In de eerstvolgende blog van deze serie, eind september 2019, nemen we je mee in de ins en outs van gezonde gebouwen.

Community en werksfeer
We kennen allemaal de beelden van de hippe hoofdkantoren van de Tech-giganten zoals Facebook, Apple en Google in de Verenigde Staten; pingpongtafels, zitjes, vergaderruimten met gras en andere creatieve plekken. Loop je in die kantoren wat verder, dan heb je ook daar gewoon de standaard werkplek zoals we die hier ook kennen. Wat maakt deze werkplekken, naast het imago van het bedrijf, dan toch onderscheidend? (Jonge) professionals zien de waarde in van ontmoeting, gezamenlijke uitjes, borrels en gezelligheid. En ook van mogelijkheden tot ontspanning op kantoor. We brengen immers een groot deel van onze week door op ons werk; dan mag het ook af en toe wel een beetje leuk zijn toch?
Natuurlijk is de pingpongtafel een stereotyperend voorbeeld, maar het maakt wel het doel van dergelijke voorzieningen duidelijk: het creëren van een plek waar medewerkers elkaar op een informele manier tegenkomen en zo het community-gevoel binnen het bedrijf versterken.

Het is natuurlijk onmogelijk om als werkgever overal op in te springen; je focust jezelf op het primaire proces van de organisatie. Maar het is van belang om jezelf ervan bewust te zijn dat de huisvesting op meerdere fronten van (grote) invloed kan zijn op dat primaire proces. Wij nodigen je graag uit om jezelf in de volgende blogs van deze serie te laten inspireren over de verschillende items en mogelijkheden.

Mocht je aansluitend meer informatie willen over de mogelijkheden met betrekking tot de huisvesting, kijk dan ook eens op onze webpagina’s voor Office2Flow en Office2Stay.

Bronnen

https://www.pwnet.nl/organisatie-strategie/artikel/2019/04/10-tips-om-je-organisatie-aantrekkelijk-te-maken-voor-millennials-en-generatie-z-10129886
https://www.hrpraktijk.nl/topics/hoe-werk-verandert/achtergrond/10-tips-om-uw-werkomgeving-aantrekkelijk-te-maken-voor

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug