22 november 2018

Uniek onderzoek door Scholenbende

Leerlingen onderzoeken zelf de staat van hun schoolgebouw

Op 10 en 11 december 2018 onderzoeken 12 leerlingen bij 3 basisscholen de staat van hun schoolgebouw. Op interactieve wijze wordt hen gevraagd naar wat zij belangrijk vinden in een schoolgebouw. Daarnaast krijgt deze ‘Scholenbende’ de gelegenheid om concrete verbeterpunten aan te dragen. Dat de belangrijkste gebruikers van schoolgebouwen hun stem mogen laten horen is uniek.

Doelgericht onderzoek

Op 10 en 11 december 2018 neemt de Scholenbende de eigen schoolgebouwen onder de loep. Gewapend met een (digitale) vragenlijst en een camera bezoekt de Scholenbende basisschool Aventurijn in Houten, De Spaaihoeve in Eindhoven en De Verwondering in Nijmegen. De leerlingen trekken samen conclusies, geven aan wat hen inspireert in een schoolgebouw en welke praktische verbeterpunten er zijn.

Het initiatief van de Scholenbende is ontstaan nadat enkele HEVO-collega’s constateerden dat iedereen zijn ‘zegje’ over onderwijshuisvesting kan doen, maar dat aan de belangrijkste gebruikers niets gevraagd wordt. Reden om 12 basisschoolleerlingen van 3 basisscholen uit te nodigen om mee te doen aan de Scholenbende. We kijken uit naar de resultaten van dit onderzoek, omdat dit waardevolle informatie oplevert.
De betrokken scholen krijgen duidelijke informatie over concrete verbeterpunten, waardoor zij doelgericht hun schoolgebouw kunnen optimaliseren voor hun onderwijs.

Bekijk ook het Youtube-filmpje.

Deel deze pagina via