Ik leg in een politiek-bestuurlijke omgeving makkelijk verbindingen en zorg voor een brede scope.

Ik werk graag voor een sector die van betekenis is. Daarom is het ook zo fijn om voor het onderwijs te werken, daar is die betekenis goed voelbaar. Dat geldt ook voor de zorg. Je bouwt daar, samen met de opdrachtgever, aan de maatschappij.

In beide sectoren heb ik gewerkt: als directeur bij een overkoepelend schoolbestuur en als lid van de Raad van Toezicht van een ziekenhuis.

Met schoolbesturen kom ik makkelijk in contact, ik heb begrip voor de vraagstukken.

Ik adviseer en ondersteun directies en besturen van gemeenten en onderwijsinstellingen met kennis en ervaring uit de praktijk. Mijn kracht ligt op het snijvlak van strategie, beleid en investeringen én specifiek in het onderwijs en het sociale domein. Denk aan advies over de haalbaarheid en financiering van plannen, welke besluitvorming er nodig is, het ontwikkelen van concepten, of het in kaart brengen en ontwikkelen van een scholenlandschap. Daarnaast begeleid ik complexe advies­vraagstukken voor de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed.

Telkens ervaar ik dat de nieuwbouw van een onderwijsgebouw een enorme katalysator is voor het nemen van beslissingen. Het is een moment waarop je over alles moet nadenken; van je visie op het primaire proces, tot en met de risico’s die horen bij het ondernemen van een project. Als adviseur van de opdrachtgever kan ik daarin goed ondersteunen, met kennis en ervaring vanuit verschillende perspectieven.


Publicaties van Gerhard Jacobs

#

HEVO lanceert CO2MPAS

Met HEVO CO2MPAS houdt u koers in het voldoen aan de eisen uit het Klimaatakkoord en de sectorale routekaarten (50% reductie CO2 in 2030 en 95% reductie in 2050 maar ook een gasloze gebouwenvoorraad).
#

Verduurzamen, verbeteren en vernieuwen van schoolgebouwen

Wanneer wordt gestart vanuit een achterstandspositie, maar de wens is om te voldoen aan de eisen van nu en in de toekomst, dan zit er maar één ding op: investeren!
#

Strategische kwaliteit voor kwantiteit

In Enschede ligt een enorme opgave om de schoolgebouwen up-to-date te krijgen. Het antwoord op deze opgave staat beschreven in een gezamenlijk opgesteld IHP. Belangrijk onderdeel hiervan is een investeringsplan voor de komende 30 jaar.
#

Contracten in de publieke omgeving van onderwijshuisvesting

Bij de vorming van IHP’s of bij het aangaan van de ontwikkeling van schoolgebouwen wordt steeds vaker overgegaan tot het sluiten van overeenkomsten tussen de betrokken schoolbesturen en de gemeente. Wat moet geregeld worden in zo’n overeenkomst?
#

Drie praktische strategieën om onze leerlingen weer onderwijs te geven in schoolgebouwen

Al 50 jaar adviseert HEVO scholen om te komen tot de beste en meest passende huisvesting waar goed onderwijs in gefaciliteerd wordt. Dit doen we in voor- en in tegenspoed waarbij de leerling altijd centraal staat.
#

Financieren en uitvoeren van een duurzaam Integraal Huisvestingsplan

Vooruitlopend op de verwachte wetswijziging worden IHP’s opgesteld. Hieruit volgen investeringen voor vernieuwing van het gebouwenbestand. Hoe kunnen we dat met elkaar financieren en uitvoeren?