DouweBjorn-50.jpg

We zijn zoveel meer dan een doorgeefluik van boodschappen

Wat is de ‘publieke waarde’ van supermarkten in buurten en wijken en hoe vul je die waarde in? Over deze vragen ging HevoFame in gesprek met Douwe Snel, director Franchise & Real Estate van Jumbo en Björn Kuipers, als zelfstandig ondernemer eigenaar van twee Jumbowinkels in Oldenzaal en Denekamp. Locatie: het nieuwe, duurzame en hypermoderne distributiecentrum van Jumbo in Nieuwegein.

interview met Douwe Snel en Björn Kuipers (Jumbo Supermarkten)

Voor Snel en Kuipers leidt het geen twijfel. De supermarkt heeft zeer zeker een belangrijke publieke waarde in buurten en wijken. Behalve leverancier van voedingsmiddelen en andere producten die we dagelijks gebruiken zijn ze werkgever, ontmoetingsplek en betrokken supporter van verenigingen en lokale initiatieven. Hun aantrekkingskracht heeft ook een positief effect op hoe het gaat met de andere retail in de buurt.

Veel jongeren, vaak uit de buurt,
doen bij ons hun eerste werkervaring op
Björn Kuipers

Positief effect

Exacte cijfers over hoe groot dat positieve effect is, zijn er niet.

Douwe Snel: ‘Wat we wel uit ervaring weten, is dat het vertrek van een supermarkt een negatief effect heeft op de omliggende retail. Maar we zijn niet zo bezig met vertrekken als wel met vestigen en het positieve effect van onze komst op de lange termijn. We hebben kort geleden de 700ste vestiging van Jumbo geopend. Jumbo wordt vaak als trekker binnengehaald, met daarbij een goedkope retailer zoals Aldi en winkels als Hema en Kruidvat. Dat is goed voor de variatie in publiek en dan is het ook voor andere, lokale retail, zoals speciaalzaken, interessant zich te vestigen.’

Kuipers beaamt dat: ‘Het vertrek van een grote keten heeft zeker desastreuse gevolgen voor lokale ondernemers. We zijn in Oldenzaal al tientallen jaren buren van dé keurslager uit Oldenzaal. Ons vertrek uit de buurt zou hem zeker hard raken.’

Supermarkt als werkgever
Een ander positief effect op de leefbaarheid in een wijk is de werkgelegenheid die Jumbo biedt. De supermarktbranche is een grote werkgever. In een gemiddelde Jumbo Supermarkt werken al gauw zo’n 150 tot 200 mensen.

Kuipers: ‘Veel jongeren, vaak uit de buurt, doen bij ons hun eerste werkervaring op. Onze medewerkers komen grotendeels uit de wijk en de rest van Oldenzaal en Denekamp. En we hebben verschillende mensen met een verstandelijke beperking en afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. Met extra tijd, aandacht en taken die bij hun vermogens passen, bieden we hen een goede werkplek. Een van hen werkt al twintig jaar bij ons. Hij heeft een mooie ontwikkeling doorgemaakt.

Snel: ‘De aard van het werk in de supermarkt leent zich heel goed voor deze doelgroepen. We zien het als onderdeel van onze verantwoordelijkheid. Dat geldt trouwens voor goed werkgeverschap in de volle breedte. We trainen onze mensen bewust niet alleen op vakmanschap en service, maar ook op maatschappelijke betrokkenheid.’

Maatschappelijk betrokkenheid
zit letterlijk in de genen
van dit familiebedrijf

Kuipers is de derde generatie van zijn familie die op dezelfde plek in Oldenzaal een supermarkt runt. ‘Opa begon ooit onderin de flat waar hij woonde met de verkoop van kruidenierswaren en breidde steeds verder uit. Mijn vader zette de supermarkt voort en kende zijn klanten net zo goed. Hij organiseerde spaaracties voor zijn klanten en nam ze allemaal, echt allemaal, mee op stap, bijvoorbeeld naar Holiday On Ice. Dan vertrokken er twintig tot dertig bussen waarvoor hij zelf de indeling maakte en bij de deur ging staan om mensen hun plaats te wijzen. Hij kende zijn klanten en ook wij maken daar nog steeds actief werk van. Inmiddels zijn we zeven dagen in de week open van 07.00 tot 22.00 uur en hebben we zo’n 20.000 klanten. Die ken ik of mijn medewerkers natuurlijk niet allemaal persoonlijk, maar de betrokkenheid bij mensen en de gemeenschap blijft, in de winkels en daarbuiten. Er zijn maar weinig verenigingen waar we als familie Kuipers niet aan verbonden zijn. We zoeken het contact actief op.’

Zo werd Kuipers, mede in zijn hoedanigheid als vermaard scheidsrechter, laatst gevraagd als jurylid voor een ‘meerwaarde-actie’ van Vakcentrum, de brancheorganisatie voor zelfstandige retailers. ‘Ik wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. Honderden winkeliers vroegen hun klanten op te schrijven wat de meerwaarde was van de winkel in hun buurt, wijk of stad. Dat leverde duizenden complimenten op, 4044 om precies te zijn, een lijn van ruim een kilometer aan complimenten wat een nieuw Guinness Record opleverde. Zo prachtig! Het zijn de kleine dingen die dan een grote impact hebben; zoals de vriendelijke aandacht, herkend worden, dat praatje bij het inpakken van het brood, de keurig gevulde schappen, de schone winkel en de hulp bij het dragen van de boodschappen. We zijn zoveel meer dan een doorgeefluik van boodschappen. Ik merk dat dit belang, de bijdrage van lokaal ondernemerschap aan de leefbaarheid in de wijk niet gezien wordt door de lokale politiek. Zij zien vooral de problemen, zoals overlast door parkeren en onveilig verkeerssituaties.’

Bij zijn winkel in Oldenzaal wil Kuipers parkeerplaatsen toevoegen, juist om overlast en onveilige situaties aan te pakken. Het bleek een lastig traject. ‘Maar nu gaat het zeker lukken. HevoFame heeft daar een plan voor gemaakt. Het gaat lukken omdat we met een participatiegroep uit de buurt samen hebben bekeken: waar loopt de buurt tegenaan, hoe gaat het met parkeren, fietsverkeer, de routing en bevoorrading, bijvoorbeeld? Dit traject vind ik echt een heel gaaf voorbeeld van hoe je samen op zoek kunt gaan naar de beste oplossing. Door informatie op te halen uit de gemeenschap. Op deze manier had ik er eerder nooit naar gekeken.’

Relevantie voor de lange termijn

Snel: ‘Op alle plekken waar Jumbo zich vestigt willen we relevant zijn voor de omgeving en gaan we voor een positief resultaat voor de lange termijn. Dat is een van de prettige aspecten van een echt familiebedrijf en een belangrijke reden waarom ik graag voor Jumbo werk. We spelen lokaal zoveel mogelijk in op de behoeften van de mensen die daar komen. Dat begint met het assortiment. Daarin heeft de afgelopen vijf jaar een enorme verschuiving plaatsgevonden. De grote trends zijn meer duurzame producten en kleinverpakkingen, bijvoorbeeld. We willen wat de klant wil hebben op alle locaties op de juiste manier aanbieden, in fysieke winkels en via bezorging. Dankzij de inrichting en de geautomatiseerde systemen in ons nieuwe distributiecentrum kunnen we steeds verfijnder leveren.’

Behalve een uitgebreid assortiment vinden ze bij Jumbo maatwerk in diensten net zo relevant. ‘Jumbo landelijk ondersteunt Jumbo lokaal om er ter plaatse een succes van te maken. We werken heel graag met lokale ondernemers die, zoals Björn, hun omgeving en mensen kennen, in zijn situatie al generaties lang.’ ‘Diezelfde betrokkenheid van de familie Van Eerd is voor mij in 2015 reden geweest voor de Jumbo-formule te kiezen’ zegt Kuipers. ‘Ik wilde geen filiaal en alleen doorgeefluik van goederen zijn. Nu heb ik als ondernemer de vrijheid in de buurt mijn eigen spel te spelen.”

De bijdrage van lokaal ondernemerschap aan de leefbaarheid in de wijk wordt niet gezien door de lokale politiek
Björn Kuipers

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug