# # # #

Koedijkslanden
Meppel

Locatie
Meppel
Status
Gerealiseerd
Kenmerkend

Genomineerd voor de NRW Jaarprijs voor het best ontwikkelde centrumplan van Nederland

Planontwikkelaar:
Arno Hoogeveen en Henk Vonk

Projectmanager:
Berné Vulkers

Projectleider:
Wouter Dieters

Architect:
Coen Koenders

BIM Modelleur:
Lars Jonkman
 

Koedijkslanden: van winkelcentrum naar woonservice gebied

Wat in 2004 begon als een initiatief voor het opknappen van het verouderde winkelcentrum in Koedijkslanden in Meppel, resulteerde
in een gebiedsgericht aanbod van wonen, winkels, ontmoeten,
zorg en dienstverlening.

# # #

Het kan soms raar lopen. Meestal hoor je dat projecten in het kader van de haalbaarheid compacter en minder ambitieus worden. In Meppel was juist een forse ambitiesprong cruciaal voor de haalbaarheid. HevoFame maakt in 2004 op initiatief van belegger De Hoge Dennen de eerste studies om het sterk verouderde winkelcentrum een flinke opknapbeurt te geven, inclusief een uitbreiding van de supermarkt en het aantal parkeerplaatsen. Volgens corporatie Woonconcept, die veel woningen bezit in de wijk, speelde er echter veel meer. Een gezamenlijk initiatief was geboren, met een volstrekt ander perspectief en ambitieniveau. 
Door ingrijpende veranderingen in demografie, waarbij het aantal ouderen en mensen met een ondersteuningsvraag de snelst groeiende groep is, ontstaat een verschuiving in de woon- en leefbehoeften van de inwoners. In samenspraak met de gemeente Meppel werd een geïntegreerde visie voor wonen, winkelen, ontmoeten, zorg en diensten geformuleerd. HevoFame, De Hoge Dennen, Woonconcept en gemeente Meppel vormden vanaf dat moment ook het formele kernteam om die ambitie waar te maken, met een gemeenschappelijke visie als vertrekpunt, maar met voor iedereen een eigen rol en verantwoordelijkheid.

Voor HevoFame en De Hoge Dennen betekende dat de fysieke ontwikkeling van 65 woningen, een nieuw winkelcentrum en de herinrichting van het openbaar gebied. De woningen worden verhuurd binnen de sociale huur en zijn allemaal rolstoel toe- en doorgankelijk. Het nieuwe winkelcentrum krijgt twee moderne grote supermarkten, aangevuld met dagwinkels en horeca. Een sterk punt hierbij moet zijn, dat het vooral plaatselijke ondernemers zijn die de identiteit van het nieuwe centrum versterken. Het openbaar gebied is ingericht op toegankelijkheid en ontmoeting, waarbij vanuit het nieuwe welzijnscentrum gecoördineerde activiteiten plaatsvinden.

In 2018 wordt het opgeleverd en genomineerd voor de NRW jaarprijs
voor het best ontwikkelde winkelcentrum van Nederland.

PIM_4889.jpg
PIM_5039.jpg

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met:

Bel me terug