21 juni 2022

Dorine de Vos is illustrator en beeldend kunstenaar en betrokken als initiatiefnemer, eigenaar en/of interieurarchitect bij verschillende opvallende horecazaken als Hotel New York in Rotterdam, Villa Augustus in Dordrecht en het Haagse café Schlemmer. Ook ontwierp ze de inrichting van de cafés Zochers, Loos en Floor in Rotterdam en filmhuis en restaurant Lumière in Maastricht. 

HEVO 360 vanuit het nulpunt_Dorine de Vos.jpg

Hoe een plek aanvoelt, is van grote betekenis. Dat geldt voor elke plek: of het nu een ziekenhuis is of een school, een bushokje, je eigen huis of een restaurant. De meeste publieke plekken zijn echter ongelooflijk onpersoonlijk. Daar écht iets goeds van maken, er een plek van maken waar mensen 
zich prettig voelen, vraagt om aandacht. En aandacht geven aan een plek mag op een persoonlijke en uitgesproken manier. Mensen mogen ervaren dat er op die plek iets gebeurt, dat het er bijzonder is. 

Als het gaat om welbevinden creëren, is er nog veel te doen. Het is iets waar ik altijd mee bezig ben en waar ik me graag mee bemoei. Neem de trein als voorbeeld. Nederland is misschien een te klein land, maar vergelijk de Nederlandse treinen met die in het buitenland. Als je kijkt naar de aandacht die er is voor inrichting en gebruik van materialen, ervaar je hoeveel meer de treinen in bijvoorbeeld Engeland en Frankrijk de sfeer van reizen uitstralen. Het verbeteren van het welbevinden in de trein, al is het maar op het traject Rotterdam-Amsterdam, en al moet een deel van de mensen staand reizen: het kan echt hoor! Maar we moeten het wel aandacht geven. Hoe kun je het welbevinden tijdens de reis verbeteren? Er worden zo weinig nieuwe dingen uitgeprobeerd! 

Efficiency is de grootste vijand van welbevinden. In Nederland hechten we vaak te veel aan efficiency, waardoor de kans op persoonlijke, bijzondere, aandachtige plekken, die bijdragen aan het gevoel van welbevinden, miniem is. Kijk naar de voor Nederland kenmerkende verlaagde plafonds waarmee we veel prachtige gebouwen hebben verziekt. Terwijl de inrichting van een plek een organisatie vleugels kan geven. Als het goed gebeurt, brengt het inspiratie in alles wat je doet. In de bedrijfsvoering moet het daarom een belangrijke rol hebben. 

Ik moet altijd denken aan de uitspraak the eye has to travel van Diana Vreeland, de legendarische modevrouw en hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue. In mijn projecten moet altijd iets te zien zijn, al is het maar een kleur. Kijken is zo belangrijk. Met leren kijken moeten we op school al beginnen. De klaslokalen waarin kinderen worden opgevoed: die moeten toch bijzonder zijn! Toen ik lang geleden nog voor de klas stond hadden we een kleed in de hoek waar de kinderen zittend konden lezen als ze klaar waren. Dat was allesbehalve efficiënt, maar het scoorde geweldig als het gaat om welbevinden. Dat het allemaal met elkaar te maken heeft, zijn zaken die kinderen óók moeten leren: het kleed wassen, het met elkaar doen, praktisch bezig zijn. Het vraagt tijd en aandacht, maar het is nooit verloren tijd.

Relatiemagazine

Dit artikel is opgenomen in ons relatiemagazine 360°, voorjaar 2022.


Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug