29 juli 2021

Directeur Jean Paul Later is terecht trots op zijn nieuwe gebouw en dat geldt ook voor zijn ontwerp- en bouwteam, waar Toine van Beijsterveldt namens BUKO/Algeco, architect Koen van de Braak van B2 Architecten bna en projectmanager Arno Aarts namens HEVO eendrachtig samenwerkten. Jean Paul: “De twee bestaande jenaplanschoolgebouwen aan de Veldsingel en De Schoren waren na veertig jaar verouderd en we zaten inmiddels ook te ruim in ons jasje. De gemeente wilde het Kroonwijkplantsoen (omgedoopt tot Kroonwijkpark) een make-over geven en er een groene verblijfszone maken. Een nieuwe school voor onze 300 leerlingen paste in dat plaatje en vanuit onze Jenaplanvisie is de verbinding tussen mens en natuur belangrijk, dus dat ging goed samen. Op deze plek lag ooit een school, dus dat kwam bestemmingsplan technisch ook goed uit. We hebben toen al snel B2 architecten erbij gehaald, die onze visie goed heeft vertaald.”

Jaarringen

“Het is een gelijkvloers en open gebouw geworden met plekken voor spelen, samenwerken, het gesprek voeren en vieringen”, legt Jean Paul verder uit; “we leven in het gebouw samen met KION Kinderopvang en BSO, die voor hun deel huren. We hebben een samenlevingscontract opgesteld waarin we veel facilitaire diensten delen waaronder ook het koffieapparaat, dus dan weet je dat het wel goed zit.” Koen: “De ovale vorm van het gebouw is bijzonder omdat veel opdrachtgevers rechthoekige gebouwen willen, omdat ze denken dat dat efficiënter en goedkoper is. Bij de Jenaplan visie van De Vuurvogel past dit natuurlijke ontwerp en de ovale vorm zet zit door in de omgeving, waarbij het gebouw zich vanzelf ontvouwt, zoals de jaarringen van een boom. De kern bestaat uit de multifunctionele ruimten, dan komt een circulatie zone met leerplekken, vervolgens een ring met stamgroepen, daarna de ring met speelplekken en daaromheen is de verbinding met het park. Elke stamgroep heeft een buitendeur en een eigen buitenspeelpleintje, zodat de leer- en leefruimte enorm wordt uitgebreid. Het gebouw heeft een ruime en lichte centrale hal waar naast werken ook speciale activiteiten kunnen plaatsvinden zoals vieringen, presentaties, vergaderingen en keuzecursussen. De lokalen zijn ingericht voor wereldoriëntatie met voldoende laptops zodat een hele stamgroep hier kan werken. De interne begeleiding, de directie en de administratie hebben ieder een eigen ruimte. De koffiehoek van de leerkrachten heeft een open karakter en is daardoor zeer toegankelijk voor kinderen en ouders.”

De ovale vorm zet zich door in de omgeving, waarbij het gebouw zich vanzelf ontvouwt, zoals de jaarringen van een boom.

Avonturenkuil

“De samenwerking met de gemeente Heumen was goed en de gemeente heeft de school keurig ingepast in het park”, licht Arno toe, “kenmerkend is ook dat het team en de omwonenden vanaf het begin actief betrokken zijn geweest. Bijzonder is ook dat er geen hekken rond de school staan. We vonden dat niet bij een park passen en willen eerst kijken hoe het zonder hekken gaat.” Koen knikt: “We hebben natuurlijk de reguliere meters voor een schoolplein gekregen. Door het park nadrukkelijk te betrekken vervagen de grenzen en kun je het hele park gebruiken om te leren en te ontdekken. Zo is er een grote ‘avonturenkuil’, een groen gebied waar kinderen op een avontuurlijke manier kunnen spelen, met veel houten speeltoestellen, zand en water. Voor alle groepen zijn er buitenlokalen, zitplekken voor de kinderen en tuintjes waarin de verschillende groepen aan de slag kunnen. Om het kindcentrum staat geen hek, zodat gebouw en park op een natuurlijke manier in elkaar overgaan. Het park biedt voor alle kinderen in de omgeving een fijne speelplek en voor omwonenden een groene oase om te wandelen en te recreëren. Ook voor de buurt en Malden is dit een groen project waar iedereen van kan genieten.” Jean Paul: “Terwijl de kinderen van KION in de avonturenkuil spelen maken gezinnen met kleine kinderen en bejaarde omwonenden ook gebruik van het park en ontstaan spontaan gesprekken hoe we ons park mooi kunnen houden. Het park is de denkbeeldige brug in het gesprek met omwonenden, die in feite onze toezichthouders na de schooltijden zijn. De gemeente heeft dat proces ook goed gefaciliteerd door al vroeg omwonenden actief te betrekken. De mensen dachten actief mee in het ontwerp van de school en het inpassen in het park.”

Modulair gebouw

Toine: “Vanuit de visie van De Vuurvogel is een rond gebouw begrijpelijk en het zorgt er ook nog eens voor dat het park meedoet en er een synergie met de kiss en ride zone is. We hebben flink aan de uitvoerbaarheid van het plan gerekend. Natuurlijk is het budgettair een uitdaging, maar we wilden binnen het team ruimtelijk geen concessies doen en toch binnen de budgettaire kaders blijven. De plattegrond is overeind gebleven, zodat de visie van de school goed in het gebouw kon worden vertaald. Het is een modulair gebouw, maar het staat er wel voor veertig jaar of langer. Het gebouw staat op een monoliet plaat met daarop een staalconstructie opgebouwd met HSB-wanden. Met uitzondering van de kolommen is het een aanpasbaar gebouw met een vrije plattegrond; alle wanden kunnen eruit en zijn verplaatsbaar. In de buitengevel is gekozen voor veel glas, afgewisseld met een fraké houten gevelbekleding, die goed in het landschap past. Het gebouw is duurzaam ontworpen, bijna energie neutraal (BENG). Op het dak zijn zonnepanelen geplaatst en mogelijk worden in de toekomst ook zonnecollectoren geplaatst. Het is gasloos, all electric en heeft een luchtgekoelde warmtepomp die voor de warmte en het koelen zorgt. Er staat een gebouw dat zijn weerga niet kent en geweldig in het park ingepast is. Voor de stichting Conexus hebben we al verschillende scholen gerealiseerd. Wij hebben ook hier weer gekozen voor modulaire bouwtechniek vanwege de snelheid en de kwaliteit. Na een voorbereiding van een jaar zijn we vorig jaar juni met de bouw begonnen en is het gebouw in maart al in gebruik genomen.”

Parallel organiseren

Arno: “We hebben het ontwerp van de school en de inrichting van het park parallel georganiseerd. Voor het park hebben we twee ontwerpers geselecteerd; Poelmans-Resink uit Arnhem over de inrichting van het park en Niche als partij die de natuurlijke schooltoestellen kon inpassen, die duurzaam en bij voorkeur hergebruikt zijn. Ze zijn samen met het ontwerp aan de slag gegaan en hebben elkaar geweldig versterkt, waardoor een park met diverse zones is ontstaan. BUKO/Algeco dacht in dat hele traject ook mee, om het gebouw goed aan te laten sluiten op de inrichting van het park.” Jean Paul: “Het was een geslaagd proces met een prachtig resultaat. Je moet van goeden huize komen om dit in Gelderland te evenaren. Ik zou geen school kunnen noemen die er zo mooi bij zit op dit moment.”

In de media

Dit artikel is gepubliceerd in Schooldomein, juli 2021.

Ook interessant

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met:

Bel me terug