#

Nieuwbouw school voor de Purmerendse ScholenGroep

Lees meer
Locatie
Purmerend
Status
Loopt
Programma

Nieuw schoolgebouw op vmbo-campus

Kenmerkend

Energieneutraal gebouw (ENG)

Opdrachtgever
Stichting Purmerendse ScholenGroep

Rol HEVO
Risicodragend Projectmanagement

Brutovloeroppervlakte
13.040 m² bvo

Architect
Atelier PRO Den Haag

Constructeur
SWINN Gouda

Installatieadviseur
Galjema Zoetermeer 

Bouwfysisch, brandtechnisch en akoestisch adviseur
ZRi Den Haag

Bouwkundig aannemer
Ooms Bouw

W-installateur
Willems Uden Technische Installaties

E-installateur
HIG Building Solutions

Meer doorstroom­mogelijkheden naar andere niveaus binnen hetzelfde gebouw.

Op de locatie van de huidige drie mavo-vmbo-scholen aan de Flevostraat te Purmerend wordt nieuwbouw gerealiseerd voor een mavo-/havo-/atheneum-school met een brutovloer­oppervlakte van 13.040 m² bvo. Dit nieuwe gebouw is ontworpen om zowel SG Antoni Gaudí als het Da Vinci College te huisvesten. Beide scholen maken deel uit van de Purmerendse ScholenGroep (PSG). 

 

HEVO | Nieuwbouw school voor de Purmerendse ScholenGroep
Impressie: Atelier PRO

Nieuw schoolgebouw op de vmbo-campus

De nieuwbouw biedt plaats aan 1.900 leerlingen en is noodzakelijk omdat de huidige gebouwen niet langer aan de eisen van het hedendaagse onderwijs voldoen. We begeleiden de realisatie van dit nieuwe schoolgebouw vanaf de definitiefase tot en met de oplevering en ondersteunen de gemeente bij de sloop en het bouwrijp maken van het terrein.

Op dit moment staat er op de nieuwbouwlocatie een schoolgebouw uit 1984. Na de sloop van het Vita-bouwdeel, door externe partijen, kan de nieuwbouw plaatsvinden. Gedurende de bouwfase blijft SG Antoni Gaudí operationeel in het zuidelijke bouwdeel, wat extra aandacht voor veiligheid en het minimaliseren van geluidsoverlast tijdens de uitvoering vereist.
Na de oplevering van de nieuwbouw zullen beide scholen, SG Antoni Gaudí en Da Vinci College, hun intrek nemen in het nieuwe gebouw.

Het schoolgebouw; gericht op samenwerken en overzicht

De architectuur van het gebouw is gericht op compactheid, waarbij alle vak- en theorielokalen langs de gevel liggen en de open leerpleinen, groepswerkplekken, bergingen en spreekkamers omvatten. Dit resulteert in kleinschalige en overzichtelijke ruimten binnen het grotere geheel. Bovendien zijn de inpandige leerpleinen onderling verbonden en bieden ze zicht naar buiten. 
Om veel daglicht binnen te laten, worden in de aula en het trappenhuis van de oostvleugel vides en daklichten geïntegreerd. Teamwerkkamers en kantoren van afdelingsleiders zijn strategisch verspreid over diverse domeinen, waardoor toezicht wordt versterkt en een optimale werkomgeving wordt gecreëerd. 

Tribunetrap die alle niveaus verbindt 

De hoofdentree van het gebouw bevindt zich aan de zuidgevel, waar leerlingen centraal de aula betreden, die over drie verdiepingen is verspreid. Een uitnodigende tribunetrap verbindt alle niveaus in de aula, waar elke verdieping voldoende ruimte biedt voor leerlingen om te pauzeren. Zo vormt de aula het kloppende hart van het gebouw, waarvandaan directe toegang tot alle afdelingen mogelijk is. Het theater, dat direct aan de aula is gekoppeld, krijgt een aparte avondentree voor onafhankelijk gebruik of verhuur buiten schooluren.

Slim ontworpen onderwijsomgeving

De afmetingen, gangen en trappen in het ontwerp zijn zorgvuldig afgestemd op een groot aantal gebruikers, met als doel een logische, soepele, stressvrije en veilige toegang tot alle ruimten. Dit bevordert tevens de samenwerking tussen afdelingen door middel van korte verbindingen.
De functionele verdeling van de ruimten is als volgt:

  • Op de begane grond bevinden zich alle vaklokalen, waaronder Bèta, theater, muziek, kunst en Technasium.
  • Op de eerste verdieping zijn M&M, wiskunde en het zorggedeelte van de staffuncties gevestigd.
  • Op de tweede verdieping vindt men het cluster talen, de personeelskamer en algemene stafruimten zoals kantoren en vergaderruimten.

Duurzaam schoolgebouw

  • Energieneutraal en gasloos gebouw.
  • Gebruik van lucht-, water- en warmtepompen voor de opwekking van warmte.
  • Integratie van warmte- en vochtterugwinning in de luchtbehandelingsunits.
  • Toepassing van laagtemperatuurverwarming (LTV) en hoogtemperatuurkoeling (HTK).
  • Elektrische doorstroomtoestellen voor de warmtapwaterbereiding in pantry's en soortgelijke ruimten.
  • Installatie van PV-panelen (zonnepanelen).
  • Gebruik van ledverlichting.

Oplevering

Naar verwachting kan het nieuwe schoolgebouw na de zomer van 2026 in gebruik genomen worden.

# #

Impressies: Atelier PRO

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug