IKC Van Harte Houten: een school waar iedereen wil zijn
In gesprek met basisschooldirecteur Martijn van Kooten.
In gesprek met basisschooldirecteur Martijn van Kooten.
21 januari 2025
Na de zomervakantie opende in het Oude Dorp in Houten het integraal kindcentrum Van Harte de deuren. Hier bieden de Van Harte School en maatschappelijke kinderopvangorganisatie Kind&co ludens spelen, leren en ontwikkelen onder één dak aan. Basisschooldirecteur Martijn van Kooten vertelt over een proces vol onverwachte wendingen, dat uiteindelijk leidde tot een gebouw waar iedereen zichtbaar blij van wordt.
Martijn was al eerder als directeur betrokken bij een nieuwbouwproject, maar dit proces bleek anders: ‘Destijds was de gemeente in de lead. Nu lag het eigenaarschap bij ons als school. Dat brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee. Een deel daarvan belegden we bij HEVO door middel van Risicodragend Projectmanagement. Dat leverde focus en scherpte op, maar ook flexibiliteit. Ik ben heel positief over de constructieve houding als het gaat om de veranderende wensen die zich onderweg voordeden. Zo wilde de gemeente Houten na de ontwerpfase toch van BENG naar ENG, en bleek toen de fundering al gerealiseerd was dat de kinderopvang binnen de gebouwcontour meer groepsruimten nodig had dan aanvankelijk gedacht. Daarnaast besloten we het schoolplein zelf te realiseren met de hulp van betrokken ouders. Dat zijn stevige veranderingen. Je kunt dan heel star zijn en wijzen naar het bestek en de opdrachtomschrijving, maar er werd juist altijd gedacht in oplossingen en snel geschakeld via korte lijntjes. Wat mij betreft is dat de beste basis voor een project van deze omvang.’
Voor het schoolplein zijn circulaire materialen uit het Oude Dorp gebruikt.
De nieuwbouw is pas enkele weken in gebruik, dus over klimaattechniek en kostenbesparingen op energie is nog niets te zeggen. Toch zijn er zeker al eigenschappen die positief opvallen, vertelt Martijn. ‘Als je binnenkomt ervaar je rust, want de akoestiek is echt fantastisch. Grappig genoeg is dat óók een ‘erfenis’ van een verandering. In eerste instantie zouden in dit gebouw namelijk muzieklessen gegeven worden door een derde partij. Uiteindelijk zag de gemeente hiervan af, maar bij de architectenselectie was akoestiek al meegenomen als speerpunt. Daar profiteren we nu van. Verder voelt het hier heel huiselijk dankzij de natuurlijke kleuren en materialen en het vele groen. Aan de zorgvuldige afwerking van de tribunetrap in het hart van de school werd maanden gewerkt. Nu schittert deze als achtergrond op de nieuwe schoolfoto’s.’
Bij uitdagingen werden oplossingen meteen getoetst bij de gebruikers.
Martijn van Kooten, basisschooldirecteur
‘Ik kan wel zeggen dat het gebouw echt bijdraagt aan werkgeluk’, vervolgt Martijn. ‘Tot nu toe is de teamkamer met dakterras mijn favoriete plek. De kamer nodigt uit om te ontspannen. Vanaf hier zie je precies hoe kinderen zich vanuit het centrale leerplein door de school bewegen. Maar naast rust is hier ook ruimte voor reuring: teamborrels hoeven nu niet meer buiten de deur! En ik ben niet de enige die enthousiast is. Na een bezoekje van collega’s van onze scholenstichting zweefden we van de vele complimenten. Ze willen hier allemaal wel werken, dus over personeelstekort maak ik me geen zorgen. Datzelfde geldt voor het aantal aanmeldingen van leerlingen. En als zelfs in de weekenden het schoolplein goed gevuld is, dan weet je dat het goed zit.’
Dit artikel is opgenomen in ons relatiemagazine 360°, najaar 2024.