14 januari 2025

Het nieuwe Eijkhagen College in Landgraaf is in gebruik genomen. Deze school voor algemeen voortgezet onderwijs ligt op een prachtige locatie en telt zo’n 1.350 leerlingen. Zij krijgen straks onderwijs in een flexibel, energie neutraal gebouw dat optimaal kan inspelen op de behoeften van school, docenten en leerlingen. Bij de nieuwbouw moesten de nodige uitdagingen worden overwonnen, vertellen Marjon Epema, lid van het College van Bestuur van de Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg (SVO|PL) en Arthur van Kempen, senior projectmanager bij HEVO.

De keuze voor nieuwbouw

Het Eijkhagen College ligt op een groot eigen terrein met sportvelden in het zuiden van de gemeente Landgraaf, grenzend aan het Eikenbos. Bij de opstelling van het Integraal Huisvestingsplan 2021-2036 kwamen de gemeente en de SVO|PL tot de conclusie dat renovatie van het oude gebouw uit 1974 geen optie was. ‘Het oude schoolgebouw lag boven oude mijngangen en er was sprake van scheurvorming’, aldus Marjon Epema. ‘Puur constructief leverde het gebouw ook te veel beperkingen op om onze onderwijsvisie te realiseren. Daarenboven heeft de gemeente hoge ambities voor de verduurzaming van schoolgebouwen. We wilden een energieneutraal gebouw. Dat was met renovatie nooit gelukt.’

Differentiatie én interactie

De SVO|PL wil elk kind het beste onderwijs bieden, afgestemd op de mogelijkheden en behoeften dat het heeft. ‘We hebben daar nu geen last meer van, maar toen we met de planvorming voor dit gebouw begonnen, hadden wij moeite om nieuwe docenten te vinden’, vertelt Marjon Epema. ‘Dat komt onder meer omdat je in Zuid-Limburg niet zomaar docenten van over de grens kunt werven. Dat maakte het noodzakelijk om ons onderwijs anders te organiseren. Daarvoor is het nieuwe schoolgebouw opgebouwd vanuit leerpleinen. De alfa-, bèta-, gamma- en creatieve vakken zitten elk gegroepeerd rond zo’n leerplein. Zo kunnen we bijvoorbeeld bepaalde lesstof aan leerlingen uit verschillende klassen tegelijk aanbieden. Onze middelen worden dan efficiënter ingezet en we kunnen in ons onderwijs meer differentiëren.’

De ervaringen met corona hebben de indeling en inrichting van het nieuwe gebouw beïnvloed, vervolgt Marjon Epema. ‘Er was toen minder interactie tussen kinderen en dat leidde vaker tot onderlinge onrust. Daaruit blijkt dat naast cognitie ook socialisatie en personificatie belangrijk zijn op een school. Kinderen moeten zichzelf ontdekken in de puberteit. Ze moeten in een groep leren hun positie te bepalen. Het bevorderen van interactie speelt daarom een grote rol in het nieuwe gebouw. 
Corona heeft gezorgd voor grotere verschillen in hoe goed kinderen meekomen op school. Dat maakt het noodzakelijk kinderen meer mogelijkheden aan te bieden om te kunnen leren, maar ook om zich bijvoorbeeld terug te trekken of samen te werken.’

Fotografie: Philip Driessen

Flexibel en energieneutraal

Ten behoeve van de gewenste differentiatie is het nieuwe schoolgebouw flexibel in te delen, vertelt Arthur van Kempen. ‘Op elk van de drie verdiepingen kunnen we bijvoorbeeld met tussenwanden grote onderwijsruimten maken. De gekozen bouwmethode bevordert de flexibiliteit. Het gebouw is relatief makkelijk uit te breiden of in te krimpen. Dat was een uitgangspunt bij de nieuwbouw, omdat er in Parkstad Limburg tot voor kort sprake was van krimp. Inmiddels gaan de prognoses overigens uit van een stabiel aantal leerlingen in de toekomst.’

Naast flexibel is de nieuwe school energieneutraal en zoveel mogelijk gebouwd met duurzame materialen. Er liggen 1.500 zonnepanelen op het dak en de school kreeg een stroomaansluiting net voordat daar wegens de netcongestie beperkingen aan werden gesteld. Met die aansluiting kon er tijdens de bouw gebruik worden gemaakt van elektrisch bouwmaterieel. Er was daardoor nauwelijks uitstoot van stikstof.

Het gebouw is relatief makkelijk uit te breiden of in te krimpen. Arthur van Kempen

Logistiek 

Het nieuwe Eijkhagen College is gebouwd terwijl het naastgelegen oude gebouw nog in gebruik was. Om de overlast te beperken, zijn zowel het ontwerp- als bouwproces van tevoren zeer gedetailleerd uitgewerkt, legt Arthur van Kempen uit. ‘Het was duidelijk wat wanneer zou gebeuren. Zo konden we bijvoorbeeld afspreken dat tijdens examenweken geen bouwwerkzaamheden buiten zouden plaatsvinden. De overlast is daardoor minimaal gebleven. De vele bomen op het terrein en de plaatsing van de bouwketen tussen het oude gebouw en de nieuwbouw hebben hierbij geholpen.’

Een apart logistiek probleem was de grote parkeeroverlast in de buurt door het brengen en halen van leerlingen. De informatieavonden voor omwonenden wezen de weg naar een oplossing. Het schoolterrein krijgt straks een eigen kiss and ride-zone. Volgens Arthur van Kempen een schoolvoorbeeld van de goede participatie in dit project. ‘Niet alleen met de buurt, maar ook met de docenten en leerlingen. Zij zijn vanaf het begin intensief betrokken bij het hele traject.’

Samenwerking 

HEVO begeleidde de nieuwbouw en trad op als risicodragend projectmanager. Marjon Epema is daar blij mee. ‘Bouwen is niet onze primaire hoofdtaak en expertise. We moeten onze middelen doelmatig en rechtmatig inzetten. Dan kun je het best een partij inschakelen die wel de expertise heeft, de risico’s kent en weet hoe daarmee om te gaan. Dat heeft hier goed uitgepakt. De nieuwbouw is binnen tijd en budget opgeleverd. Dat vind ik in deze tijd van oplopende materiaalprijzen en steeds complexere regelgeving knap. Daarnaast ben ik erg blij met de prachtige samenwerking met onze leerlingen, onze facilitaire afdeling onder leiding van John Plum, de medewerkers van Eijkhagen, de omwonenden en de gemeente Landgraaf en wethouder Freed Janssen.’

Ik ben blij met de prachtige samenwerking. Marjon Epema, lid College van Bestuur Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad Limburg (SVO|PL)

Enthousiast

Met de ingebruikname van de nieuwbouw op 6 januari 2025 wordt de eerste fase van het project afgerond. Wat volgt zijn de sloop van het oude gebouw, de herinrichting van het terrein en de aanleg van nieuwe sportvelden. Marjon Epema kijkt er met veel verwachting naar uit. ‘Met zoveel groen rondom en zoveel sportmogelijkheden wordt dit een prachtige school. Dat groen is in onze onderwijsvisie van groot belang. Wij streven naar een frisse school en de meest frisse school vind je buiten. De docenten en leerlingen kijken ernaar uit dat het straks helemaal klaar is. Er is bij iedereen alvast veel enthousiasme om het nieuwe gebouw te betrekken.’

Relatiemagazine

Dit artikel is opgenomen in ons relatiemagazine 360°, najaar 2024.

Ook interessant

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug