Gemeente Oss handhaaft hoog voorzieningenniveau in nieuw zwembad
De uitdaging: ontwikkel een nieuw zwembad door gebied, gebouw en exploitatie integraal te verbinden.
De uitdaging: ontwikkel een nieuw zwembad door gebied, gebouw en exploitatie integraal te verbinden.
22 juni 2026
In het voorjaar van 2027 start aan de Osseweg in Berghem, aan de rand van Oss, de bouw van een nieuw zwembad. Waar veel gemeenten om financiële redenen kiezen voor afschaling, handhaaft de gemeente Oss juist het niveau van het huidige Golfbad. De opgave is breed: het project vroeg om een integrale aanpak op de drie schaalniveaus gebied, gebouw en exploitatie. Voor het gebied ging het met name om het werken met een nieuw omgevingsplan, verkeersmaatregelen tot aan het nationale wegennet en grondaankopen voor een goede ontsluiting. Voor het gebouw ging het nadrukkelijk om de combinatie van ontwerp, bouw en onderhoud. Dit alles moest leiden tot een exploitatie die vanaf de start goed is ingericht. Hiervoor zette de gemeente een bijzondere juridische constructie op. Sandra Hofman, afdelingshoofd Vastgoedbedrijf gemeente Oss, vertelt hoe de gemeente met intensieve hulp van HEVO voor deze complexe opgave tot passende oplossingen kwam.
Het Golfbad in Oss is een begrip in de wijde omgeving. Jaarlijks komen zo’n 400.000 bezoekers van heinde en ver om te genieten van de vele faciliteiten in het zwembad. Dit herbergt veel meer dan alleen de gebruikelijke les- en doelgroepenbaden. Er zijn ook ‘Berenbaden’ voor baby’s en peuters, een recreatief golfslagbad, een wedstrijdbad en wellness-voorzieningen. In het Golfbad kun je niet alleen zwemmen, maar ook duiken, waterpoloën en schoonspringen. ‘Zwemmen speelt een grote rol in het verenigingsleven van Oss’, legt Sandra Hofman uit. ‘In het Golfbad zijn meerdere verenigingen actief. Toen duidelijk werd dat het oude zwembad vervangen moet worden, heeft het in de gemeenteraad nooit ter discussie gestaan dat het voorzieningenniveau in stand moest blijven. Ook is besloten dat we het nieuwe zwembad op een andere plek moeten bouwen. Bij sloop/nieuwbouw op de huidige locatie zouden we een aantal jaren geen zwembad hebben. Dat zou negatief uitwerken op het verenigingsleven.’
Zwemmen speelt een grote rol in het verenigingsĀleven van Oss. Sandra Hofman, afdelingshoofd Vastgoedbedrijf gemeente Oss
De gemeente heeft de exploitatie van het Golfbad enige jaren geleden overgedragen aan een stichting, waaronder een bv hangt voor de bedrijfsvoering. Dat zorgde bij de voorbereiding van het nieuwe zwembad voor een niet te onderschatten hobbel. Hoe kan de huidige succesvolle exploitatie worden voortgezet, terwijl de gemeente tegelijkertijd te maken heeft met aanbestedingsrichtlijnen? ‘De exploitatie van een zwembad brengt grote financiële risico’s met zich mee’, aldus Sandra Hofman. ‘We wilden de gemeenteraad een zo groot mogelijke zekerheid verschaffen en voorkomen dat deze jaarlijks wordt geconfronteerd met onverwachte tekorten. Hiervoor is de juridische constructie aangepast waarbij de gemeente een deelneming krijgt in de stichting die verantwoordelijk is voor de exploitatie van het zwembad. Hierdoor is de continuïteit in de exploitatie gewaarborgd en wordt voldaan aan de aanbestedingsrichtlijnen.’
Ook bij de selectie van de aannemer en ontwerpende partijen adviseerde HEVO voor een ongebruikelijke aanpak, vertelt adviseur en procesmanager Willem Adriaanssen. ‘Het ontwerpen, bouwen en onderhouden van een zwembad is een complexe operatie. Je weet niet wat je tijdens het proces tegenkomt. Daarom hebben wij niet aanbesteed op de laagste prijs, maar op de meest geschikte partner. We wilden een partij waarmee we in een goede samenwerking alle mogelijke uitdagingen tijdens de ontwerp-, bouw- en onderhoudsfase kunnen aanpakken. De deelnemers aan de aanbesteding moesten ook aangeven met welk team zij dit project gaan realiseren. Ervaring in de zwembadbouw was uiteraard een vereiste.’
Tijdens de voorbereiding van het nieuwe zwembad wordt ook goed gekeken naar de inpassing in de omgeving. Het nieuwe zwembad komt op een nu nog agrarisch perceel van zeven hectare, waar ook ruimte gereserveerd wordt om een indoor sportvoorziening te bouwen. ‘Deze kleine gebiedsontwikkeling leidt bij de bewoners van Berghem tot zorgen over een toename van het verkeer’, aldus Sandra Hofman. ‘In goed overleg met de dorpsraad zoeken we naar oplossingen. Tegelijkertijd grijpen we de gebiedsontwikkeling aan om een parkachtige omgeving te creëren met meer ruimte voor waterberging en biodiversiteit. Het nieuwe zwembad wordt dus opgenomen in een aantrekkelijk gebied.’
Resteert nog het alom aanwezige probleem van de netcongestie. Het nieuwe Golfbad wordt een energieneutraal gebouw met warmtepompen en opslag van de met zonnepanelen opgewekte stroom. Omdat er vanwege netcongestie (een overvol stroomnet) nog geen ruimte is voor een nieuwe stroomaansluiting, kan dit echter nog niet meteen volledig functioneren zonder fossiele brandstoffen. Daarom komt er de eerste jaren een tijdelijke oplossing, namelijk een gasgestookt systeem van warmtekrachtkoppeling waarmee warmte en elektriciteit worden opgewekt. Zodra de nieuwe stroomaansluiting is gerealiseerd, wordt dit systeem vervangen door twee extra warmtepompen. ‘Best een dure oplossing’, besluit Sandra Hofman. ‘Maar we hebben feitelijk geen keuze, want de vervanging van het oude zwembad kan niet verder worden uitgesteld. Bovendien gaat het gasverbruik van het nieuwe zwembad met de tijdelijke warmtekrachtkoppeling al meteen met 50% omlaag. Die verduurzaming is dus alvast binnen.’
Dit artikel is opgenomen in ons relatiemagazine 360°, voorjaar 2026.