5 december 2025

Een uniek project, zo kun je brede school De Driemaster op Urk wel omschrijven. Vooral uniek omdat op deze locatie een reguliere basisschool en speciaal onderwijs onder één dak samen zullen komen. Aart Reussing is directeur van de Zonnebloemschool voor speciaal onderwijs in Emmeloord. Zijn school zal vanaf augustus 2026 met 4 groepen in De Driemaster een nieuw onderkomen vinden. 
‘Een mooie stap op weg naar inclusief onderwijs!’

De Driemaster maakt deel uit van de ontwikkeling van een nieuwe wijk die de gemeente Urk ontwikkelt. De gemeente Urk is een groeigemeente, en deze locatie, de Zeeheldenwijk, zal over een periode van ongeveer 20 jaar uitgroeien naar een woonwijk waar naar verwachting circa 1.600 woningen gebouwd zullen worden. De huisvesting van De Driemaster gaat twee verdiepingen tellen en is ontworpen voor een capaciteit van 18 basisschoolgroepen, 6 lokalen voor de peuterspeelzaal, een kinderdagopvang en 4 groepen voor speciaal onderwijs. Daarnaast wordt voorzien dat het gebouw ook toegankelijk zal zijn voor wijkgerichte en culturele activiteiten voor buurtbewoners.

Risicodragend Projectmanagement

Aart gaat regelmatig een kijkje nemen op de bouwlocatie op Urk. Al is het maar om te zien dat alles nog volgens planning loopt. ‘De verdieping staat er al op’, merkt hij vrolijk op. Hij is goed te spreken over de gang van zaken rond het bouwproces. Ook over de rol van HEVO daarin. ‘HEVO is op meerdere vlakken nauw betrokken in het proces en dat is prettig. Het is een organisatie met kennis van zaken, zowel op het gebied van bouwen als onderwijs, maar ik zie ook een oprechte en grote betrokkenheid.’

Bij de bouw van De Driemaster is gekozen voor Risicodragend Projectmanagement. Dit is een werkwijze waarbij het bedrag voor het bouwen van de brede school wordt overgedragen aan HEVO, die vervolgens op basis van het gezamenlijk opgestelde Programma van Eisen de bouw van deze school realiseert. ‘Zo’n constructie geeft natuurlijk extra commitment’, denkt Aart. ‘Maar het is mooi om te zien dat HEVO zich volop inzet om binnen dat raamwerk de hoogst mogelijke kwaliteit te behalen. Er wordt niet beknibbeld.’

Voortraject

De duur van de bouwfase is intussen goed te overzien. Maar het is bij dit soort projecten vooral het voortraject dat soms veel tijd in beslag kan nemen. 
Aart schat dat hij al in 2019 het idee opperde om de Zonnebloemschool in Emmeloord te integreren met de plannen voor een nieuwe basisschool op Urk. ‘Wij stelden vast dat wij heel veel leerlingen hadden van Urk, en dat dat aantal verder zou groeien. Hoe fijn zou het zijn als die leerlingen dichter bij huis les zouden kunnen krijgen? En hoe fijn zou het zijn als we daarbij meteen een stap zouden kunnen zetten richting inclusief onderwijs?’ 
De gemeente Urk zag veel voordelen in het voorstel en heeft zich vanaf het begin positief en flexibel opgesteld om de ontwikkeling mogelijk te maken van een gebouw waarin regulier en speciaal onderwijs op termijn steeds meer naar elkaar toe kunnen groeien. Het heeft even geduurd, maar door de bouwbudgetten van speciaal onderwijs en regulier onderwijs samen te voegen, ontstond de ruimte voor de oplossing waarvoor nu gekozen is.

Kosten

De reguliere basisschool profiteert (indirect) mee van de extra vierkante meters die mogelijk zijn. En Aart durft zelfs te stellen dat er voor de gemeente sprake is van kostenbesparing. ‘Als je voor het speciaal onderwijs een aparte locatie zou moeten ontwikkelen, dan zou dat zeker duurder uitvallen. Met name als je bedenkt dat alle ruimten en voorzieningen die we nu gemeenschappelijk gaan gebruiken, dan dubbel gebouwd zouden moeten worden.’

Elk kind heeft recht op speciaal onderwijs 

Maar veel belangrijker dan het kostenvoordeel, zijn de voordelen van de toenemende integratie van regulier en speciaal onderwijs. Dat geldt voor de leerlingen in het speciaal onderwijs, die door het meedraaien met reguliere leerlingen beter worden voorbereid op een plek in de samenleving. ‘Maar het geldt ook zeker voor de leerlingen in het regulier onderwijs’, benadrukt Aart. ‘Eigenlijk is mijn stelling dat elk kind recht heeft op speciaal onderwijs. En ik hoop dat deze school voor álle leerlingen een speciale school wordt. Een plek waar iedere leerling zijn eigen talenten mag ontwikkelen, en waar iedereen zijn eigen leertempo mag hebben. Als we het hebben over inclusie in Nederland, dan zou dat de basis moeten zijn.’

Uitval in regulier onderwijs

Bovenstaande uitspraken van Aart zijn gebaseerd op de rotsvaste overtuiging dat het anders moet in het Nederlandse onderwijssysteem. ‘Er is zo veel uitval in het reguliere onderwijs!’, constateert hij. ‘En dat is ook niet gek als je kijkt naar het huidige systeem. Vanaf groep 6 en groep 7 worden kinderen bij elkaar gezet en moeten ze allemaal maar hetzelfde leren en hetzelfde kunnen. Doe je je best, maar lukt het niet, jammer dan. Dan krijg je keer op keer de boodschap dat je slecht presteert. Stel je eens voor wat dat met het zelfbeeld van kinderen doet.’

Ontwikkeling

Als je met Aart doorpraat over dit onderwerp, dan houdt hij een hartstochtelijk pleidooi voor een onderwijssysteem waar weer ruimte en tijd is voor een individuele beoordeling van ieders talent, capaciteiten en vooral ontwikkeling. ‘Want zolang er een positieve ontwikkeling is, is het altijd goed’, benadrukt Aart. ‘Iemand die opgroeit met een persoonlijke benadering en aandacht voor wat er goed gaat, heeft echt een beter leven voor de boeg dan iemand die steeds te horen krijgt dat het onvoldoende is. En dat geldt voor álle leerlingen, speciaal en regulier.’
 

Kansen oppakken

In het nieuwe gebouw van De Driemaster zal in 2026 nog geen sprake zijn van inclusief onderwijs in de zin van een volledige integratie van speciale en reguliere groepen. ‘Maar overal waar de kansen liggen voor integratie, gaan wij deze wel meteen oppakken’, zegt Aart. ‘En met de kleutergroepen willen we al vanaf het begin dingen samen en geïntegreerd gaan organiseren. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om het onderwijs zo inclusief mogelijk te maken. En waar we op hopen is dat het in de nabije toekomst de gewoonste zaak van de wereld is dat al deze vormen van onderwijs in een en hetzelfde gebouw worden ondergebracht. Dat leerlingen bij elkaar blijven in zo’n gebouw, met elkaars verschillen om kunnen gaan, en vooral ook elkaars talenten kunnen blijven zien.’

Aart Reussing is directeur-bestuurder van de Zonnebloemschool in Emmeloord. Een speciaal onderwijs school met een SO-afdeling (4‑13 jaar) en een VSO-afdeling (13-20 jaar). De school heeft drie locaties in Emmeloord en staat midden in de samenleving.

HEVO | Magazine Gewoon speciaal

Magazine Gewoon speciaal

Dit artikel is opgenomen in ons magazine Gewoon speciaal, 2025.

Bekijk dit magazine

Ook interessant

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug