Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen
De Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen zal tegelijk in werking treden met de nieuwe Omgevingswet en de ingangsdatum wordt verwacht per 1 juli 2023.
De Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen zal tegelijk in werking treden met de nieuwe Omgevingswet en de ingangsdatum wordt verwacht per 1 juli 2023.
17 oktober 2022
De Wkb komt voort uit de wens tot verbetering van de bouwkwaliteit. De wet verzwaart de aansprakelijkheid en waarschuwingsplicht van de aannemer en bevat een gedeeltelijke privatisering van het gemeentelijk bouwtoezicht: het stelsel van kwaliteitsborging versterkt de positie van de opdrachtgever of eindgebruiker van een bouwwerk. De wet bevat zowel een publiekrechtelijke als een privaatrechtelijke component. In grote lijnen gaat het om de onderstaande belangrijke wijzigingen.
Dit betreft onder meer een wijziging van de Woningwet.
Dit betreft een wijziging van enkele bepalingen in Boek 7 van het BW (aanneming van werk). Dit betreft onder meer:
Eenvoudige bouwwerken (gevolgklasse 1)
Het is de bedoeling dat het stelsel van kwaliteitsborging tegelijkertijd met de Omgevingswet op 1 juli 2023 voor gevolgklasse 1 (onder andere eengezinswoningen, eenvoudige bedrijfsgebouwen, agrarische gebouwen) gaat gelden. Voor deze bouwwerken geldt dan een meldingsplicht in plaats van een vergunningplicht en dient een kwaliteitsborger te worden ingeschakeld. De gevolgklassen zullen bij AMvB worden vastgesteld.
Gevolgklasse 1 zijn bouwwerken met lagere maatschappelijke gevolgen als die niet aan de bouwtechnische voorschriften voldoen, dan bij gevolgklasse 2 (onder andere scholen) en gevolgklasse 3 (onder andere voetbalstadions). Door de wet eerst voor gevolgklasse 1 in te voeren kan er eerst ervaring worden opgedaan met de nieuwe werkwijze voor toezicht in de bouw.
Overgangsrecht
Voor de op 1 juli 2023 al lopende projecten geldt dat deze niet onder de Wkb vallen.
Wat betreft het moeten inschakelen van een kwaliteitsborger (gevolgklasse 1) zal de datum van aanvraag voor de omgevingsvergunning bepalend zijn. Aanvragen gedaan voor invoering van de Wkb vallen - inclusief eventueel bezwaar en beroep - onder het oude recht.
Wat betreft de aanpassingen in het BW zal in beginsel de datum van het aangaan van de contracten bepalend zijn. Eenmaal aangegane overeenkomsten blijven dus ongewijzigd.
Opgemerkt dient te worden dat de waarschuwingsplicht en het opleverdossier niet in het overgangsrecht zijn opgenomen en dus aangenomen moet worden dat deze directe werking zullen hebben vanaf het moment van inwerkingtreding van de Wkb en dus ook op lopende projecten van toepassing zullen zijn!
Dit verdient met name aandacht voor wat betreft het opleverdossier omdat het immers verplicht wordt om tegen het einde van de looptijd van de overeenkomst een dossier te overleggen dat gedurende de overeenkomst moet worden opgebouwd.
Het is niet uit te sluiten dat er nog een aanvulling op de wet komt en daarbij ook voor de waarschuwingsplicht en het opleverdossier nog een specifieke bepaling betreffende het overgangsrecht in de wet wordt opgenomen. Het ligt dan voor de hand dat wordt aangesloten bij de regel van eerbiediging van oud recht voor lopende overeenkomsten.
Evaluatie na 3 jaar
Na 3 jaar zal de minister het stelsel van kwaliteitsborging voor gevolgklasse 1 evalueren. Dit betekent dat voor gevolgklasse 2 (onder andere scholen) en gevolgklasse 3 (onder andere voetbalstadions) nog lang een omgevingsvergunning vereist is.
Nu het wetsvoorstel door de Eerste Kamer is aangenomen, betekent dit dat we nu echt rekening moeten gaan houden met invoering van de Wkb per 1 januari 2023 voor de eenvoudige bouwwerken (gevolgklasse 1) en invoering van de bepalingen in het BW die de positie van de opdrachtgever versterken.
Het is dus nog niet zo ver en er zal nog nadere regelgeving volgen middels AMvB’s, maar het kan geen kwaad alvast kennis te nemen van de wijzigingen die op stapel staan.