Nieuwbouw of renovatie?
Nieuwbouw of renovatie van uw school? Voor veel schoolbesturen en gemeenten is deze vraag actueler dan ooit. Veel schoolgebouwen staan op de nominatie om vervangen of verduurzaamd te worden. Maar hoe maakt u een gedegen, weloverwogen en snelle keuze tussen nieuwbouw of renovatie? Ons Afwegingskader Onderwijshuisvesting biedt een praktische tool die de opties en voorkeuren overzichtelijk en inzichtelijk maakt.
Een groep huisvestingsspecialisten uit het onderwijs ontwikkelde deze tool op verzoek van de PO‑Raad in Bouwstenen-verband. De tool maakt de belangrijkste afwegingen in uw situatie snel zichtbaar. De eenvoudige tool ondersteunt scholen en gemeenten en kan dienen als praktisch hulpmiddel bij overleg tussen schoolbestuur en gemeente. HEVO heeft het proces begeleid en haar expertise ingebracht om de tool praktisch en gebruiksvriendelijk te maken.
Snelle diagnose nieuwbouw of renovatie
Zoveel mensen, zoveel wensen… Dat geldt zeker bij de nieuwbouw of renovatie van een schoolgebouw. Elke gebruikersgroep heeft een eigen beeld van hoe een gebouw het onderwijsproces optimaal kan faciliteren en moderne leermethoden kan ondersteunen. Al deze wensen, ideeën en expertise in kaart brengen is vaak complex. Daarnaast spelen emoties - soms onbewust - een belangrijke rol bij de keuze voor nieuwbouw of renovatie.
Met de tool kunt u binnen één uur inventariseren welke aspecten de gemeenschappelijke basis vormen voor alle stakeholders. Zo wordt duidelijk wat het fundament is om de vervanging van een school aan te pakken: renovatie of nieuwbouw.
Daarnaast ondersteunt de tool bij het maken van keuzes die passen bij duurzaamheid, toekomstbestendigheid en beleidsdoelen, zodat u niet alleen nu, maar ook over 10-20 jaar goed voorbereid bent.
Praktische screening nieuwbouw of renovatie
Het Afwegingskader Onderwijshuisvesting screent welke aspecten in een specifieke situatie extra belangrijk zijn. Met de tool inventariseert u objectief:
- Ruimtelijke factoren
Locatiegrootte, ligging, bereikbaarheid, verkeerssituatie, toegankelijkheid en verzorgingsgebied. - Huidige huisvesting
Constructie, kwaliteit, duurzaamheid en aanpassingsmogelijkheden voor onderwijsconcept. - Belevingswaarde
Emotionele waarde van het gebouw, cultuurhistorische aspecten, architectonische waarde, waarde van inrichtingselementen en eventuele monumentale status. - Financiën
Beschikbare middelen en mogelijkheden. - Bestuurlijke en juridische factoren
Duurzaamheid, (toekomstige) schaalgrootte, wet- en regelgeving, gemeentelijke verordeningen en medezeggenschap/inspraak.
Voorkeursvariant
De uitkomst kan dienen als onderbouwing voor een keuze maar ook als leidraad voor het gesprek met bestuurders en tussen een schoolbestuur en gemeente. In de praktijk kan ervoor gekozen worden om voor een bepaalde case het afwegingskader in te vullen door zowel de gemeente als een schoolbestuur en met elkaar de uitkomsten te bespreken.
Download
Download het Afwegingskader Onderwijshuisvesting en de toelichting:
De tool Afwegingskader Onderwijshuisvesting is door ons met zorg samengesteld, doch voor de juistheid en volledigheid (van het gebruik) daarvan kan niet worden ingestaan. HEVO aanvaardt op geen enkele wijze aansprakelijkheid voor gebruikmaking van de via de website van HEVO opgevraagde tool.
Whitepaper
De informatie op deze pagina is ook opgenomen in onze whitepaper 'Renovatie of nieuwbouw? Afwegingskader onderwijshuisvesting'.
Download whitepaperMeer informatie
Wilt u meer weten over onze expertise en ervaring in onderwijshuisvesting? Vraag dan kosteloos ons boek '25 jaar onderwijshuisvesting' aan. Wilt u liever in de praktijk inspiratie opdoen? Dan organiseren wij graag een excursie, lezing of workshop over onderwijshuisvesting. Uiteraard informeren wij u ook graag over de mogelijkheden van Risicodragend Projectmanagement (RPM) in het onderwijs. In ons relatiemagazine themanummer 13, vooruitstrevend, is het artikel 'De grote uitdaging voor onderwijshuisvesting' gepubliceerd in de rubriek 'Feiten en cijfers'.
