# # #

KPO Kindcentrum
De Stappen Wouw

Lees meer
Locatie
Wouw
Status
Gereed
Programma

Nieuwbouw kindcentrum met basisschool en kinderopvang met unitonderwijs

Kenmerkend

Inspirerende, stimulerende leeromgeving; gezonde school en binnenklimaat

Opdrachtgever
Stichting Katholiek Primair Onderwijs Roosendaal

Rol HEVO
Bouwmanagement 

Brutovloeroppervlak (bvo)
1.900 m²

Start bouw
Begin 2021 

Oplevering
Eind 2021 

Architect
RoosRos Architecten Oud-Beijerland

Bouwkundig aannemer
De Kok Bouwgroep Bergen op Zoom

Innovatief proces ‘Mijn School’ is toegepast om de school van hun droom te realiseren.

KPO De Stappen in Wouw heeft een nieuw kindcentrum. De school biedt onderdak aan verschillende onderwijsvormen en leerlingen, maar werkt volgens één onderwijsconcept. Wij verzorgden het bouwmanagement.

# # # # #

Fotografie: Mike van Schoonderwalt

Bijzonder proces

‘Alles voor jouw kind onder één dak. Het kloppend kinderhart van Wouw.’ Dat is het motto van KPO Kindcentrum De Stappen. De school stelt een doorgaande ontwikkelingslijn van 0 tot 13 jaar centraal. De school is langzaam overgestapt van een leerstofjaarklassensysteem naar een meer kindgerichte aanpak, want elk kind is uniek en verdient maatwerk. Het nieuwe schoolgebouw sluit aan bij de nieuwe visie. De ontwikkeling van het kindcentrum was een proeftuin van begin tot eind en bood daarmee inspiratie voor het innovatieve concept ‘Mijn School’ dat door HEVO ontwikkeld is.

Een traditioneel ontwerpproces begint meestal met een Programma van Eisen, waarin kaders van tevoren worden vastgesteld. KPO Kindcentrum De Stappen wilde een andere visie op onderwijs integreren. De vraag was echter nog hóe zij dat precies wilde doen. Daarop is besloten het onderwijsconcept tijdens het ontwerpproces concreter in te vullen door het visueel te maken en te werken met voorbeelden uit de praktijk.

Het ontwerpproces van het nieuwe schoolgebouw is dus van start gegaan met een nog niet volledig vastgesteld en uitontwikkeld Programma van Eisen. Door de strikte kaders los te laten, is er ruimte gecreëerd voor de ontwikkeling van het onderwijsconcept én het schoolgebouw.

Een typisch element van ‘Mijn School’ is ook het betrekken van de leerlingen in het ontwerpproces. Zowel leerlingen als leerkrachten konden met een vr-bril het nieuwe schoolgebouw visueel beleven en hier feedback op geven. Zo konden zij zelf ervaren wat verschillende ruimte-indelingen doen met een schoolgebouw. Daarnaast zijn ze intensief betrokken bij het ontwerpen van de buitenruimte en de alternatieve klimtrap in het pand naast een traditionele trap.

Open leer- en werkgebieden

Het nieuwe onderkomen is een inspirerende en vooral ook stimulerende leeromgeving waar kinderen zich goed kunnen ontwikkelen. Een open school met open leer- en werkgebieden voor instructie en verwerken én plekken om te spelen, te lezen en te onderzoeken. Het hele gebouw biedt ruimte voor onderwijs en geen ruimte is onbenut gelaten. Het interieur heeft dus een zeer flexibele indeling. Het terrein van de school is ingericht als een ecologische en klimaatadaptieve groene speelomgeving. Het welbevinden van de gebruikers staat centraal!

Gezonde school en binnenklimaat

Al vanaf het Plan van Eisen is er extra aandacht geschonken aan een goede akoestiek en een gezond binnenklimaat. Gedurende het gehele traject is intensief samengewerkt in een integraal ontwerpteam op basis van de BIM-werkmethodiek. Er is gekozen voor duurzame materialen waarbij de houten gevel- en binnenconstructie opvallende voorbeelden zijn. Ook zijn er zeer energiezuinige installaties gekozen die enkel ‘draaien’ bij bezetting. Het gehele gebouw is voorzien van ledverlichting en vloerverwarming. Warmte en koude wordt via een bodeminstallatie opgewekt.

Tijdens de ontwerpfase hebben de leerlingen en medewerkers van basisschool De Stappen in Wouw al een 'kijkje' in hun nieuwe gebouw kunnen nemen. We hebben namelijk een virtual reality-rondleiding gegeven aan de leerlingenraad en leerkrachten van het nieuw te bouwen kindcentrum. Voor de leerlingen was het een fantastische ervaring om met de vr-bril op door het nieuwe gebouw te lopen, voor de leerkrachten, opdrachtgever en ontwerpteam een leuke ervaring om te zien hoe enthousiast de leerlingen zijn over hun nieuwe onderkomen.

Het eindresultaat is een comfortabel, duurzaam, warm schoolgebouw met een natuurlijke uitstraling, waar kinderen van 0 tot 13 jaar de hele dag kunnen leren en spelen. En doordat er in het ontwerp rekening gehouden is met de behoeften van de gebruikers, is het een plek waar zij zich thuis voelen en waarvan zij met recht kunnen zeggen dat het 'hún school' is.

In de media

# # # # #

Fotografie: Mike van Schoonderwalt

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met:

Bel me terug