28 mei 2020

Er wordt in innovatieve projecten en proeftuinen samengewerkt door leerlingen, professionals en start-ups uit allerlei sectoren. Door die samenwerking ontstaat een vitaal woon-, werk- en vestigingsklimaat dat een positieve impuls geeft aan regionale ontwikkeling. Een plek waar leren, werken en innoveren samenkomen.

Onderwijsinstellingen aan zet

Het laatste jaar neemt de belangstelling voor campussen toe. Steeds vaker wordt er door organisaties strategisch gekeken naar wat ze samen kunnen doen. Het initiatief om een campus te ontwikkelen komt vaak van een of meer onderwijsinstellingen, meestal in gebieden waar samenwerking noodzakelijk is om de regio vitaal te houden. De campus kan hier een rol spelen in het behouden van jongeren voor de regio door ze een studie- en werkplek te bieden. HEVO is vaak betrokken bij de ontwikkeling van campussen als kwartiermaker. In ReuverAppingedam en IJmuiden zijn al campussen gerealiseerd en bij een ander initiatief, zoals dat van twee scholen en de gemeente Noordoostpolder, is HEVO bezig om het Programma van Eisen op te stellen.

Onderzoekend en betekenisvol onderwijs

Een belangrijk voordeel van een campus is dat deelnemende partijen er faciliteiten kunnen delen die daardoor beter benut worden. Het is immers zonde om vierkante meters alleen overdag te gebruiken voor onderwijs en ze ’s avonds en in de weekenden leeg te laten staan. Net als sportterreinen: die kunnen veel beter benut worden. Daarnaast is het economisch goed om elkaars ruimten te kunnen gebruiken bij schommelende groei of krimp van het aantal leerlingen. Het is voor veel onderwijs­instellingen (en gemeenten) dan ook interessant om na te denken over een campus waarin ze elkaars krachten benutten en tegelijkertijd hun eigen identiteit behouden.
De participerende scholen worden aantrekkelijker voor andere partijen in hun omgeving zoals het bedrijfsleven, primair onderwijs en culturele instellingen. Maar ze komen er ook zelf verder mee: door thema’s als techniek, kunst, cultuur en klassieken samen op te pakken bereiken ze meer diepgang en innovatie. Zeker als dat wordt gecombineerd en versterkt door expertise van buitenaf. Met het zo samenbrengen van partijen beteken je meer voor de samenleving dan wanneer je alleen kunst- of technische vakken geeft. Hiermee wordt invulling gegeven aan onderzoekend en betekenisvol onderwijs.

Masterplan

Het masterplan voor de campusvorming benadert HEVO vanuit twee kanten. Daarbij werken we eerst met (beoogde) deelnemers aan een gedragen visie. Wat zijn de dieperliggende belangen, de werkelijke drijfveren voor elke stakeholder? Wanneer is de campus voor hen een succes? Wat is de onderwijsvisie en de ambitie? En wat ben je als organisatie zelf bereid bij te dragen aan de campus? Dit is een essentieel onderdeel want om meer uit de samenwerking te kunnen halen moeten participanten bereid zijn een bijdrage te leveren. Samenwerken gaat over ‘halen én brengen’. Vanuit de tweede kant worden verschillende campusmodellen ingebracht als onderlegger. Uit de twee kanten samen volgt een gedragen visie die in enkele scenario’s voor nader onderzoek kan worden uitgewerkt.

Slagkracht

De partijen die het gaan doen moeten de slagkracht hebben om een langdurende samenwerking aan te gaan. Commitment, draagvlak en een actieve opstelling van alle partijen zijn essentieel, naast het vertrouwen in elkaar, het nut ervan inzien en het echt met elkaar willen doen. Eerst moet er duidelijkheid zijn over een gedeelde visie, ieders belang en wat de partijen voor elkaar kunnen betekenen. Het verbinden van mensen is het allerbelangrijkst. Pas als het masterplan er ligt gaan we over stenen praten. Het begint met de wil en visie om samen te werken. Die stenen kun je wel stapelen.

Whitepaper

Wij hebben een whitepaper opgesteld waarin we verschillende aspecten van het begrip 'campus' belichten. En waarin we bovenal handvatten bieden om, samen met de verschillende betrokken belanghebbenden, campusontwikkeling daadwerkelijk invulling te geven. We blikken terug en kijken vooruit. Vraag de whitepaper 'Campusontwikkeling' gratis aan.

Aanvragen whitepaper Campusontwikkeling

Linda Kröse is projectmanager en is specialist in onderwijshuisvesting, van initiatieffase tot en met uitvoering. Hierdoor weet ze goed wat er speelt in het onderwijsveld en kan ze dit koppelen aan huisvesting. Middels workshops ontwikkelt zij samen met opdrachtgevers Programma’s van Eisen onder het motto ‘De balans tussen kaders en creativiteit schept ruimte voor dromen’.

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug