Het kantoormeubilair van de toekomst is circulair
‘Versleten stoffering geen reden voor totale vervanging.’
‘Versleten stoffering geen reden voor totale vervanging.’
15 februari 2023
Veel meubilair verkeert nog in prima staat. Als meubilair niet meer aansluit bij de laatste trends of gebruikssporen heeft, is het zonde om dit te vervangen door nieuw meubilair. De focus moet liggen op circulariteit. Automatisch kiezen voor nieuw, moet uit ons systeem. Levensduurverlenging wordt steeds belangrijker.
Fotograaf: Mike van Schoonderwalt
De circulaire economie, als opvolger van de lineaire economie, is niet meer weg te denken. Wat is er al en hoe kunnen we dat blijven benutten? Dit geldt ook voor meubilair.
Circulair meubilair is meubilair dat keer op keer opnieuw gebruikt wordt. Wanneer meubels afgeschreven zijn, worden ze niet weggegooid, maar:
Steeds meer organisaties zetten in op hergebruik van bestaand meubilair van anderen. Er hoeven hierdoor geen nieuwe grondstoffen gewonnen en ingekocht te worden, en geen nieuwe meubels geproduceerd te worden, wat gunstig is voor het milieu. Dit vraagt een grote verschuiving van meubelleveranciers in hun handelswijze; van verkopen van nieuw meubilair naar waardebehoud van bestaand meubilair. Ook bij de productie van nieuw meubilair kan materiaal hergebruikt worden.
Inkoop van meubilair gebeurt dus steeds vaker vanuit een circulaire gedachte. Dit lijkt simpel, maar de uitvoering is best lastig. Waar ligt de balans tussen de ‘inkoop’ van hergebruikt en nieuw meubilair, gerelateerd aan de circulaire ambities van een organisatie, maar ook de kosten? Want circulair meubilair is op dit moment vaak nog iets duurder dan nieuw meubilair. Dus waar hecht een organisatie meer belang aan, aan circulariteit of kosten?
Maar ook, hoe ‘verkoop’ je refurbished meubilair binnen je organisatie? Wat communiceer je naar je medewerkers? Dit blijkt complexer dan veel mensen denken. Leg je de keuze voor aan een medewerker, dan zal hij nog vaak kiezen voor nieuw in plaats van refurbished meubilair. Er is dus werk aan de winkel om medewerkers mee te nemen in het gedachtegoed van hun organisatie aangaande circulariteit en hetgeen een medewerker daaraan kan bijdragen.
Circulair denken en handelen binnen de meubelbranche zal toenemen als de vraag vanuit de markt naar circulair meubilair stijgt. De focus op productie zal bij veel meubelleveranciers ombuigen naar het bieden van circulaire oplossingen om daarmee invulling te geven aan circulaire ambities van organisaties ten aanzien van de ‘inkoop’ van meubilair.