Renovatie stadskantoor
Opdrachtgever
Gemeente Hilversum
Brutovloeroppervlak (bvo)
5.500 m²
Ingebruikname
2008
Architect
Van Hoogevest, Amersfoort
Een nieuw, duurzaam stadskantoor en maximale dienstverlening, op één centrale plek.
De gemeente Hilversum heeft als belangrijkste speerpunt in het gemeentebeleid duurzaamheid: efficiënt omgaan met de middelen die er al zijn en zorgvuldig omspringen met energie. Dat was de aanleiding dat het uit de jaren 70 daterende gebouw niet is afgebroken, maar is gestript. Dit project bewijst dat duurzaam ontwikkelen ook in een bestaande omgeving mogelijk is. Het gerenoveerde stadskantoor huisvest onder meer de afdeling Publiekszaken waar burgers paspoorten, identiteitskaarten en rijbewijzen kunnen kopen.
Klant centraal
In het nieuwe stadskantoor van de gemeente Hilversum staat de klant centraal. Vanuit dit oogpunt begeleidden wij het project in eerste instantie als traditioneel projectmanager. Vanaf de aanbesteding en realisatie wenste de opdrachtgever meer zekerheid ten aanzien van risico’s en dekten wij deze af op basis van Risicodragend Projectmanagement.
Renovatie
De renovatie bestond uit het complete interieur inclusief installatie, plafonds en dekvloeren slopen. Tevens werd de buitengevel verwijderd, waarbij delen van de borstwering gehandhaafd bleven. Na het sloopwerk zijn de verdiepingen door middel van een staalconstructie en breedplaatvloeren uitgebreid. De nieuwe gevel bestaat uit een vliesgevel voorzien van ramen.