Wij hebben opdracht gekregen om binnen de (financiële) projectkaders een maximaal duurzaam schoolgebouw te ontwerpen en realiseren dat optimaal aansluit op de onderwijsvisie en minimaal voldoet aan de BENG-eisen. Daarvoor hebben wij onder andere de technische eisen uitgewerkt en de aanbestedingen voor de ontwerpende partijen georganiseerd. De uitvoerende partijen zullen nog geselecteerd worden.
De nieuwe school
Het nieuwe schoolgebouw biedt huisvesting aan 950 leerlingen voor voortgezet onderwijs voor vmbo, mavo, havo en vwo. Dit resulteert in circa 7.400 m² bvo (exclusief sportaccommodatie en praktijk techniek) op een locatie naast de bestaande school. De school kan in maximaal vier bouwlagen gerealiseerd worden om ook een tijdelijke schoolpiek naar 1.100 tot 1.150 leerlingen te kunnen opvangen. Het schoolplein en de fietsenstalling worden in een parkachtige buitenruimte gesitueerd.
Onderwijsvisie
Om identiteit en onderwijsvisie vorm te geven wil het Coenecoop College het docent-gestuurde onderwijs zo samenstellen dat er keuzemogelijkheden zijn in de activiteiten voor leerlingen en ruimte bieden voor zelfstandig werken. Het moet voor leerlingen mogelijk zijn om in elk geval deels proactief te kunnen zijn en zich eigenaar te voelen van zijn of haar eigen leerproces, onder andere tijdens keuzewerktijd, Coenecoop Academie. De rol van de docent zal naast docerend ook coachend zijn. Dit alles vraagt om flexibiliteit in onderwijs, organisatie en leeromgeving.
Het Coenecoop College kiest voor een onderwijs- en huisvestingsconcept waarin leerlingen zich minder verplaatsen dan in een traditionele school, dus wordt er minder ruimte gereserveerd voor gangen en verkeersruimten die geen onderwijsinhoudelijke functie hebben. Het belangrijkste organisatieprincipe is de keuze dat de leerlingen gegroepeerd zijn in afdelingen op niveau en leeftijd en samen met hun docenten een team vormen. Elk team krijgt een eigen deel van het gebouw toebedeeld. Een unit is een afgebakend deel van een gebouw bestemd voor een bepaalde groep gebruikers (team). Een unit maakt kleinschaligheid, veiligheid, eigenaarschap, identiteit en betrokkenheid mogelijk.
In een unit vindt men alle ruimten die het team nodig heeft om het onderwijs vorm te geven, met uitzondering van de specials (exact, kunst & cultuur, sport). In het algemeen zijn in een unit aanwezig: werkplekken voor leerlingen, werkplekken voor docenten van het team, een werkplek voor de teamleider, instructieruimten, kluisjes voor alle gebruikers, garderobe, bergruimte. Teams kiezen zelf wat de verhouding moet zijn tussen plekken voor individueel werken en in kleine of grote groepen werken, aantal en grootte van instructieruimten etc.
Bij een organisatie in teams van leerlingen en docenten en het huisvesten daarvan in units, wordt de samenwerking van docenten rond de leerlingen gefaciliteerd door de huisvesting en moet de samenwerking van docenten rond hun vak georganiseerd worden, bijvoorbeeld door ingeroosterde momenten voor overleg en tijd voor vakontwikkeling.
Nieuwbouw
Het Voorlopig Ontwerp voor de nieuwbouw bestaat uit twee rechthoekige onderwijsvolumes van ieder drie bouwlagen met een transparant, centraal atrium ertussen. De volumes hebben een flexibel indeelbare kolommenstructuur waarin de leslokalen langs de gevels liggen en veel daglicht ontvangen.