3 december 2025

Verbinden

Het woord verbinden roept bij mij allerlei associaties op. Allereerst denk ik aan de huidige tijd waarin polarisatie een prominent onderwerp van gesprek is. Mensen met verschillende politieke overtuigingen, achtergronden en wereldbeelden lijken soms verder van elkaar af te staan dan ooit en vinden het moeilijk elkaars zorgen te begrijpen. Juist dan is verbinding onmisbaar om elkaar opnieuw te leren kennen, te begrijpen en hopelijk ook te waarderen.

Bij verbinding denk ik ook aan de grote, complexe opgaves waar onze samenleving voor staat. Verduurzaming, wonen, stikstof en netcongestie springen daarbij natuurlijk in het oog. De creatieve oplossingen die we nodig hebben, vinden we alleen als we kennis, ervaring en denkkracht weten te verbinden. En, denkend aan de eerste associatie, hoort daar ook inclusie bij; verbinden betekent dat iedereen mee kan doen in de samenleving. 

Ik associeer verbinden ook met de woon-, leer- en werkplek van ons allemaal. Juist in de gebouwen en gebieden waaraan wij werken, speelt ontmoeting een steeds grotere rol. De coronatijd ligt gevoelsmatig al ver achter ons. Maar die periode leerde ons hoe belangrijk contact in de fysieke wereld blijft, ook al treffen we elkaar steeds meer via een scherm. De spontane ontmoetingen in de fysieke wereld brengen energie, begrip en samenwerking tot leven, precies datgene wat in onze projecten centraal staat. Op de ene plek ontstaat er een hechte gemeenschap. Op andere plekken volstaat ontmoeting in de dagelijkse setting van leren, wonen of werken om begrip voor en verbinding met elkaar te creëren. 

In deze editie van ons magazine leest u hoe verbinding terugkomt in ons werk; van verbinding tussen de lange en korte termijn van Integrale Huisvestingsplannen (IHP’s) en uitvoeringsprogramma’s, via samenwerking en inclusiviteit in het funderend onderwijs - de verbonden onderdelen die maatschappelijke projecten complex maken - tot aan enkele voorbeelden, feiten en cijfers van verduurzaming van gebouwen. Veel inspiratie en leesplezier gewenst! 

Michiel Otto 
Directievoorzitter HEVO
 

In dit nummer:

  • De nieuwbouw van sociaal ontwikkelbedrijf Baanbrekers belichaamt het motto 'Zien werken doet werken' en voelt als thuis voor kwetsbare doelgroepen. In gesprek met Ad van Oudheusden, directeur.
  • Wat is nodig om ervoor te zorgen dat onderwijsgebouwen tegen 2050 energie­zuinig en fossielvrij zijn?
  • De uitdaging: een toekomstbestendig schoolgebouw creëren door een gemeentelijk monument te renoveren en te combineren met een nieuwe uitbreiding.​​​ Christelijk Lyceum Zeist legt complexe puzzel van renovatie en vernieuwbouw. 
  • Willem Adriaanssen over zijn passie voor uitdagende maatschappelijke projecten.
  • Sociaal ontwikkelbedrijf Probedrijven laat zien hoe duurzame en inclusieve huisvesting er in de praktijk uit kan zien.
  • De Zero Emission Buildings-richtlijn als norm komt in zicht. Gaat die te ver, of juist niet ver genoeg?
  • Bij kindcentrum De Parel in Roosendaal zorgen een nieuw gebouw en onderwijs­concept voor verbinding.
  • Inclusief onderwijs vraagt om een andere manier van werken waarin iedere leerling de ruimte krijgt om mee te doen en zich te ontwikkelen.
  • Onze aanpak om IHP's succesvol te realiseren.
  • Marjolein Bezemer over ‘struikrovers’ die de stad en alles wat leeft als ecosysteem behandelen.

Meer weten?

Neem dan contact op met:

Bel me terug