Nieuwbouw schoolgebouw voor twee scholen inclusief gymzalen
Opdrachtgever
Parmant Scholen
Rol HEVO
Opstellen Programma van Eisen, bouwmanagement
Brutovloeroppervlak (bvo)
Totaal onderwijs en sport circa 13.800 m² bvo, waarvan sporthal (4 zaaldelen) is 2.200 m² bvo
Start bouw
Oktober 2025
Oplevering
Zomervakantie 2027
Architect
Atelier PRO
Adviseur installaties
Klictet
Constructeur
H4D Raadgevend Ingenieurs
Bouwfysisch adviseur
ZRi
Vooruitkijken en slimme, duurzame keuzes maken voor de toekomst.
Parmant Joris en Parmant Helder krijgen een nieuw schoolgebouw. De nieuwbouw komt op de Roostenlaan 296 in Eindhoven, de plek waar het voormalig Sint-Joriscollege voorheen gehuisvest was. De leerlingen van beide scholen worden tijdelijk gehuisvest op de locatie aan de Von Flotowlaan 1.
We begeleiden de vervangende nieuwbouw voor middelbare scholen Parmant Joris en Parmant Helder middels het verzorgen van bouwmanagement. Ook hebben we het Programma van Eisen opgesteld.

Nieuwbouw school en sportzalen
In het Integraal Huisvestingsplan dat in april 2019 door de gemeente Eindhoven is vastgesteld is nieuwbouw voor beide scholen opgenomen inclusief vier sportzalen.
Het voormalige gebouw was te klein en voldeed niet meer aan de huidige eisen en normen. De school maakt inmiddels al lange tijd gebruik van noodgebouwen.
Het nieuwe onderwijsgebouw zal worden gerealiseerd op het huidige terrein van Parmant Joris, waar zowel Parmant Joris als Parmant Helder worden gevestigd. Beide scholen maken deel uit van Parmant Scholen, samen met vier andere scholen in Eindhoven.
Beide scholen behouden hun eigen identiteit en krijgen grotendeels een eigen gebouw. Daar waar het meerwaarde oplevert, zullen zij delen van de huisvesting gezamenlijk gebruiken. Naast beide scholen zal het nieuwe gebouw ook ruimte bieden aan de staf van Parmant Scholen.
De nieuwbouw zal circa 13.800 m² bvo omvatten; ongeveer 11.600 m² bvo onderwijsruimte en circa 2.200 m² bvo sporthal (4 zaaldelen).
Topsport Talentschool
Parmant Joris biedt onderwijs op vmbo-t, havo en vwo-niveau en staat bekend als een Topsport Talentschool. De verschillende vakgebieden - binas, kunst, talen, topsport, wiskunde en maatschappij - hebben ieder een verdieping in een van de vleugels, en liggen allemaal rond hun eigen leerplein, waar leerlingen op een andere manier onderwijs kunnen volgen. Daarnaast heeft de school een grote theaterzaal en speciale ruimten voor drama en muziek, een open sciencelab waar leerlingen onder toezicht binas experimenten kunnen doen, een grote sportzaal die in drie delen kan worden gesplitst en een bijzondere zaal voor beweging; de grote sportzaal heeft een aparte ingang en kan dus verhuurd worden aan derden.

Leerlingen met ASS en AD(H)D
Parmant Helder is een reguliere havo/vwo-school die een andere benadering hanteert voor het behalen van diploma’s, gericht op kleinschaligheid en persoonlijke ondersteuning. De school richt zich specifiek op leerlingen met autisme, AD(H)D of andere ondersteuningsbehoeften. Het schoolgebouw biedt een inclusieve omgeving waar deze leerlingen volledig kunnen meedraaien binnen de reguliere schoolstructuur, met de juiste begeleiding en faciliteiten die aansluiten bij hun behoeften.
Door de rustige en prikkelarme omgeving kunnen deze leerlingen zich optimaal ontwikkelen en eventuele doorstromen naar Parmant Joris. Deze opzet bevordert niet alleen hun persoonlijke groei, maar zorgt ook voor meer inclusie en begrip tussen alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of behoeften.
Parmant Helder heeft een eigen ingang en schoolplein, zodat leerlingen zich tussen de lessen door bevinden in een rustige, prikkelarme omgeving. De verbinding tussen Parmant Joris en Parmant Helder is belangrijk binnen het ontwerp van het gebouw. Parmant Helder is gesitueerd in een van de vleugels van de aula, verspreid over twee van de drie verdiepingen. Boven en naast deze vleugel bevinden zich de lokalen van Parmant Joris. Deze opzet is bewust gekozen, omdat Parmant Helder niet als een aparte school wordt beschouwd, maar als een geïntegreerd onderdeel van het geheel.
Compact schoolgebouw
Het nieuwe onderwijscomplex is ontworpen als een compact gebouw; dat is enerzijds duurzaam en anderzijds gericht op het behoud van zoveel mogelijk bomen in de omgeving. Bij de hoofdentree komen de leerlingen van Parmant Joris in de ruime, driedelige aula met een tribunetrap. Deze aula vormt het kloppend hart van de school en biedt toegang tot alle andere ruimten en vleugels.
Rust en verbinding
Het ontwerp voor Parmant Helder was een zoektocht naar de rust en ruimte die de leerlingen met ASS en AD(H)D nodig hebben en het maken van verbinding. Omdat veel leerlingen bètavakken volgen, liggen de vleugels voor wiskunde en binas het dichtst bij, om zo een eerste hindernis weg te nemen. De school heeft daarnaast ook eigen ruimten. Omdat klassen kleiner zijn, zijn ook de lokalen kleiner. Er is minder vraag naar vrije werkruimte en meer behoefte aan concentratiewerkplekken. Ook is er een centrale positie ingeruimd voor het kantoor van de orthopedagoog die de leerlingen intern begeleidt.
Flexibel gebouw
In verband met de fluctuatie van leerlingenaantallen is bij de nieuwbouw rekening gehouden met de mogelijkheid tot het flexibel aanbouwen van extra lokalen wegens groei. Om in te kunnen spelen op toekomstige onderwijsontwikkelingen is er aandacht geweest voor flexibiliteit van de huisvesting.
Duurzaam en natuurinclusief
Vanwege de ligging in een bosrijke, parkachtige omgeving is ervoor gekozen om zoveel mogelijk bomen terug te brengen, een groene fietsparkeerplaats te creëren en vleermuizen te herhuisvesten.
Het ontwerp van de compactere nieuwbouw biedt de mogelijkheid om het terrein opnieuw in te richten waarbij het landschappelijke karakter behouden blijft.
De nieuwbouw wordt een bijna energieneutraal gebouw (BENG).
Planning
Het voornemen is om in oktober 2025 te starten met de realisatiefase en de nieuwbouw in de zomervakantie van 2027 op te leveren.
