#

Hoofdkantoor Ricoh
's-Hertogenbosch

Lees meer
Locatie
's-Hertogenbosch
Status
Gereed
Programma

Begeleiding bij de overgang naar nieuw hoofdkantoor en implementatie Het Nieuwe Werken

Kenmerkend

Verhuizing kantoor kostenneutraal gerealiseerd

Opdrachtgever
Ricoh Nederland

Stichtingskosten
€ 8.000.000,--

Brutovloeroppervlak (bvo)
10.974 m²

Ingebruikname
Februari 2013

GPR-score
7,9

Architect
Architectuurstudio HH Amsterdam

Interieurarchitect
Jan des Bouvrie

Adviseur HNW
Boer & Croon Amsterdam

Visie dat een gebouw niet zozeer als kantoor moet dienen, maar als ontmoetingsplek.

Ricoh is leverancier van producten en diensten op het gebied van IT & documentmanagement. Dit betekent nogal wat voor de manier van werken. En dus ook voor de inrichting van een gebouw. In 2007 was al bekend dat in 2013 het contract van het oude kantoor zou aflopen. Voor het hoofdkantoor in Tokyo was Amsterdam als nieuwe locatie een serieuze optie, omdat daar veel grote klanten zitten en Schiphol dichtbij is. De directie van Ricoh Nederland wilde echter graag in ’s-Hertogenbosch blijven.

ricoh_werkplek_hnw_830x575px.jpg

Klankbord

Wij berekenden dat een Bossche verhuizing kostenneutraal kon blijven en uiteindelijk werden alle doelstellingen gehaald. Binnen het van tevoren vastgestelde budget. Wij fungeerden als klankbord en leverden de nodige support. Zo heeft Ricoh bijvoorbeeld goed onderhandeld over de vierkante meters en werd veel ingevuld in samenwerking met klanten, dealers en het netwerk van Ricoh. Het grote voordeel was dat de buitenkant van dit pand op een markante zichtlocatie al ontworpen was door Studio Hertzberger.

Wij zijn de spin in het web geweest voor Ricoh bij het totale huisvestingsproces. Wij hebben het Programma van Eisen opgesteld voor zowel het casco als het inbouwpakket. Ook hebben wij Ricoh geholpen in de speurtocht naar nieuwe huisvesting en hebben wij geadviseerd bij de onderhande­lingen over het huurcontract.Vervolgens hebben wij het bouwmanagement en de directievoering uitgevoerd bij het ontwerp en de realisatie van het casco en het inbouwpakket en prijsonderhande­lingen gevoerd voor de definitieve prijs van het inbouwpakket. Ten slotte hebben wij de inkoop, montage en het inhuizen van het los en vast (maatwerk) meubilair geleid. Door onze rol als spin in het proces-web heeft Ricoh nieuwe huisvesting gekregen binnen de beschikbare budgetten en op tijd met draagvlak van de gehele organisatie.

Veranderende dienstverlening

Wij begeleidden Ricoh bij de overgang naar het nieuwe hoofdkantoor, waarbij meteen Het Nieuwe Werken werd geïmplementeerd. In hun gezamenlijke visie was een gebouw nodig dat niet zozeer als kantoor moest dienen, maar als ontmoetingsplek. Door technologie maakt het immers niet meer uit waar of wanneer je werkt. De nieuwe huisvesting sluit goed aan bij de veranderende dienstverlening en bedrijfsvoering van Ricoh. Sinds begin 2013 is het bedrijf gevestigd in het nieuwe, duurzame onderkomen in het Paleiskwartier in ’s-Hertogenbosch.

Het Nieuwe Werken

Hoe maakt u Het ‘Nieuwe Werken’ (of ‘Anders Werken’) tot een duurzaam succes? Lees verder

ricoh_exterieur.jpg

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met:

Bel me terug