#

Brede School Boechorst Noordwijk

Lees meer
Locatie
Noordwijk
Status
Gereed
Programma

Nieuwbouw Brede School met basisscholen, naschoolse opvang, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, wijkvoorzieningen, schoolwoningen en appartementen

Kenmerkend

Maximaal resultaat binnen beperkte financiële middelen

Opdrachtgever
Gemeente Noordwijk

Rol HEVO
Projectmanagement, directievoering, advies beheerstichting

Stichtingskosten inclusief btw
€ 9.500.000,--, brede school € 7.400.000,--

Brutovloeroppervlak (bvo)
5.576 m², brede school 4.213 m²

Ingebruikname
14 februari 2012

Architect
SVP Architectuur en Stedenbouw Amersfoort

Gebouw met bijzondere functies.

In de uitbreidingswijk Boechorst in Noordwijk is een Brede School gebouwd met twee achtklassige basisscholen, naschoolse opvang, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, wijkvoorzieningen, zes schoolwoningen en dertien appartementen. Daarnaast wordt samengewerkt met de wijkvereniging en de voetbalvereniging.

Parallel

Wij hebben het projectmanagement en de directievoering verzorgd. In een parallel traject hebben wij geadviseerd bij de opzet voor de beheerstichting en zijn de randvoorwaarden voor de beheer- en huurovereenkomsten opgesteld. Door de beide trajecten te coördineren konden, waar nodig, direct in het ontwerp en de uitvoering technische specificaties worden bijgesteld.

TNO-plafond

De scholen maken, als een van de eerste nieuwbouwscholen, gebruik van het TNO-plafond, waardoor met beperkte financiële middelen de hoge comfortklasse voor luchtventilatie wordt behaald. Het gebouw is binnen de beschikbare financiële middelen gerealiseerd en met strakke regie op de ontwerp- en bouwtijd.

Flexibel bouwen

Op de bovenste verdieping zijn appartementen gesitueerd, op de verdieping eronder de school­woningen. Deze ruimten zijn de eerste jaren bij de scholen in gebruik als klaslokaal, om vervolgens tot appartement verbouwd te worden. Op de daken, die door de getrapte opbouw ontstaan, worden daktuinen aangelegd voor de kinderen en de bewoners.

De verschillende gebruikers hebben aangegeven wél met elkaar onder één dak te willen, maar in duidelijk van elkaar gescheiden delen. De scholen zijn in twee verdiepingen rondom de centraal gelegen (wijk)voorzieningen gesitueerd. De montessorischool heeft gekozen voor grote lokalen, terwijl de daltonschool juist kleinere ruimten wilde met aangrenzende werkruimten. Het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal hebben een rustige plek op de kop van het gebouw gekregen.

Gebouw met bijzondere functies

In de gevel accentueren grote glasvakken het centrale deel. De erachter gelegen trappen laten de dynamiek binnen het gebouw zien. Als volume onderscheidt het gebouw zich duidelijk van zijn omgeving en is het herkenbaar als een gebouw met bijzondere functies. De gevel is opgetrokken uit een gemêleerde bruine steen passend bij de rest van de wijk.

Meer weten over dit project?

Neem dan contact op met:

Bel me terug