Nieuwbouw school in groene parkomgeving
Opdrachtgever
Flores Onderwijs Arnhem (voorheen DeBasisFluvius)
Adres
Vederwolk 17, 6846 DM Arnhem
Rol HEVO
Programma van Eisen, selectie architect en adviseurs, Risicodragend Projectmanagement
Brutovloeroppervlak
Circa 1.890 m² bvo
Oplevering
2021
Architect
Thomas Architecten 's-Hertogenbosch
Constructeur
Adviesbureau Van de Laar bv, Eindhoven
Installatieadviseur
De Blaay - Van den Bogaard, Capelle aan den IJssel
Bouwfysisch adviseur
DWA, Gouda
Bouwkundig aannemer
Dombosch Bouw, Oss
Werktuigbouwkundig installateur
Willems Uden Technische Installaties, Uden
Elektrotechnisch installateur
Van Hees Elektrotechniek, Tilburg
Bouwkundig opzichter
CBB, Arnhem
Hazet Tekenbureau
Het dorpse karakter van de wijk komt terug in de school; een gemeenschap met een kern, een dorpsplein waar kinderen, ouders en docenten werken en samenkomen.
Confetti kreeg middels het Integraal Huisvestingsplan (IHP) Primair Onderwijs gemeente Arnhem de kans om na te gaan denken over nieuwbouw in de nieuwbouwwijk Schuytgraaf te Arnhem. De school was gehuisvest in het relatief nieuwe Multifunctioneel Centrum De Omnibus in dezelfde wijk. Maar dankzij de groei van het aantal leerlingen was er behoefte aan meer onderwijsruimte in de wijk.
Wij hebben namens Flores Onderwijs (voorheen DeBasisFluvius) het volledige project van de nieuwbouw Daltonschool Confetti van circa 1.890 m² bvo middels Risicodragend Projectmanagement begeleid.
Nieuwbouw
Dit project is het tweede nieuwbouwproject dat wij in samenwerking met Flores Onderwijs en de gemeente Arnhem hebben begeleid. Wij zijn gestart met het opstellen van een Programma van Eisen. Met het team van Confetti zijn alle specifieke eisen en wensen voor de nieuwbouw doorgenomen. Doordat de gebruikers al in een redelijk nieuw schoolgebouw waren gehuisvest was voor hen heel duidelijk wat ze wel en niet wilden op basis van ervaring.
Na het opstellen van het Programma van Eisen en het houden van een architectenselectie en een selectie van adviseurs zijn wij gestart met het ontwerp. In het ontwerpteam en met de projectgroep samen is het ontwerp volledig uitgewerkt tot een bestek. Het ontwerp is zodanig uitgewerkt dat het zowel binnen als buiten de onderwijsfunctionaliteiten goed faciliteert en dat er tevens ruimte is voor aanpassingen in de komende 40 jaar.
De visie van de school vertaald naar het ontwerp
De school ligt in een groene parkomgeving, een natuurlijke lesomgeving voor de kinderen. De structuur van de school is heel helder opgezet in twee bouwlagen waarbij er clusters zijn van drie of vier lokalen rondom een leerplein. Het leerplein is de plek waar kinderen, ouders en docenten werken en samenkomen, waar kinderen initiatief tonen en ondernemend zijn; een dynamisch en levendig plein waar medewerkers en leerlingen trots op kunnen zijn. De koppeling tussen het leerplein en de lokalen is erg belangrijk, leerlingen dienen op diverse plekken in het gebouw te kunnen werken. Ook het gehele installatieprincipe is hierop ingericht. Het gebouw kent aan de binnenzijde maar ook naar buiten toe veel transparantie en openheid.
Door de gebruikers is er in het gehele ontwerptraject goed meegedacht, niet alleen over de grootte en positionering van de ruimten maar ook zeker over het gebruik, aansluitpunten en afwerkingen van ruimten.
Het ontwerp is begin 2020 aanbesteed. De oplevering heeft voor de zomervakantie van 2021 plaatsgevonden.