Deze politiek gevoelige opgaven vragen om bestuurlijke sensitiviteit, inhoudelijke kennis van zaken, het vermogen om in een bestuurlijke omgeving te kunnen meebewegen en inhoudelijke kennis te verbinden aan procesvaardigheden om de verschillende gemeentebesturen en fusieraden te kunnen overtuigen.
Sectorale routekaarten en gemeenten ‘klimaatakkoord-proof’ maken
Het rijk heeft samen met de betrokken sectoren de opgaven uit het klimaatakkoord vertaald naar routekaarten per sector. Bijzonder voor gemeenten is dat zij te maken zullen krijgen - vanuit hun brede maatschappelijke taak - met meerdere sectorale routekaarten; gemeenten zijn immers betrokken, naast de eigen vastgoedportefeuille, bij de ontwikkeling van onderwijsgebouwen en sportvoorzieningen. In de routekaarten is inmiddels ook de koppeling gemaakt met de ambitie om per 2050 geheel afscheid te nemen van fossiele brandstoffen als energiebron voor het verwarmen van maatschappelijk vastgoed.
Hoe wordt deze taak ingevuld? Welk programma gaan gemeenten uitvoeren op weg naar 2030 met het streefdoel om 49% CO2-emmissie te besparen, en wat moet er gebeuren om in 2050 energieneutraal te zijn? Om een programma van deze omvang en impact goed te organiseren is kennis nodig. Kennis van het vastgoed van de betrokken sectoren, kennis van de inhoud en achtergrond van de sectorale routekaarten én het organiserend vermogen om met draagvlak en in overleg met al deze sectoren te komen tot besluitvorming én financiering.
HEVO gaat deze uitdaging met gemeenten aan; door betrokkenheid als opsteller van verschillende sectorale routekaarten en deelnemer aan de landelijke afstemming tussen de sectoren, weten we wat de doelen en achtergronden zijn. We kennen belangen, mogelijkheden en financieringsmodellen, zodat er een realistisch, gedragen en duurzaam programma kan worden opgezet en uitgevoerd. Daarmee worden de sectoren geholpen met hun opgave om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen, en geven we direct een kwaliteitsimpuls waarmee de sectoren gezond en duurzaam de toekomst in kunnen.
Huisvesting die past bij de lokale situatie en dienstverlening
Indien het bestaande gemeentehuis en/of gemeentewerf toe is aan vervanging of er een gemeentelijke herindeling speelt, biedt dat ook kansen om aanpassingen door te voeren in de manier van werken om organisatiedoelstellingen te kunnen bereiken. De verdergaande digitale ontwikkelingen in werken en dienstverlening kunnen via huisvesting beter worden gefaciliteerd. Daarbij kan het zowel gaan om bestaande huisvesting geschikt te maken voor nieuwe huisvestingswensen als om nieuwbouw. Welke route het ook wordt: huisvesting moet op een weloverwogen manier tot stand komen die past bij de lokale situatie, de organisatiedoelstellingen, het dienstverleningsconcept en de uitgangspunten van goed werkgeverschap. Daarom ontwikkelen we meerdere scenariostudies en kunnen de oplossingen heel verschillend zijn. Van een centraal ‘Huis van de gemeente’ tot het scheiden van publieks- en kantoorfuncties, centraal en decentraal.