Nieuwbouw VO-school inclusief sportvoorziening
Opdrachtgever
SCOPE scholengroep
Rollen HEVO
Bouwmanagement, (technisch) Programma van Eisen en directievoering
Start bouw
2021
Oplevering
Medio 2024
Architect
Architectenbureau Broekbakema Rotterdam
Constructeur
IMD Raadgevende Ingenieurs Rotterdam
Bouwfysisch adviseur
Cauberg Huygen Best
Installatieadviseur
Valstar Simonis
Bouwkundig aannemer
ADS Groep
E-installateur
Gabriëls Elektro Veghel
W-installateur
Verstappen van Amelsvoort Nuland
Leerlingen hebben meegedacht over de inrichting en de vormgeving van het gebouw.
Het Ashram College is een eigentijdse school voor vmbo, havo, atheneum en gymnasium met vestigingen in Alphen aan den Rijn en Nieuwkoop. Het oude gebouw in Alphen aan den Rijn dateerde uit eind jaren 70 van de vorige eeuw. Verbouwing van het gebouw was geen geschikte optie, aldus de schooldirectie, die tien jaar bezig is geweest met de bouwplannen. De nieuwbouw van het Ashram College past bij het hedendaagse onderwijs en de onderwijsvisie.
Wij hebben het (technisch) Programma van Eisen opgesteld en het bouwmanagement en de directievoering verzorgd.
Nieuwbouw
Het nieuwe schoolgebouw sluit aan op de onderwijsvisie van het Ashram College en de (toekomstige) eisen die worden gesteld aan middelbaar onderwijs. Het L-vormige gebouw is tegenover het oude gebouw gerealiseerd. In de zomer van 2021 is gestart met de sloop van de aula en de vier gymzalen, zodat gestart kon worden met de bouw. Leerlingen kregen tijdens het bouwen van de nieuwe school nog gewoon les in het oude gebouw.
Leerlingen volgen vanaf mei 2024 les in de nieuwbouw. In april 2024 is gestart met de sloop van het resterende oude gebouw. In het najaar van 2024 krijgt het Ashram College dan nog een nieuw schoolplein, dat in het voorjaar van 2025 klaar is.
Er zijn drie gymzalen en een dojo gerealiseerd; een dojo is een zaal waarin men Japanse zelfverdedigingskunsten of vechtsporten zoals jiujitsu, judo, karate, kobudo en aikido of zazen oefent.
Domeinen
In het nieuwe schoolgebouw zijn diverse domeinen gecreëerd, wat aansluit bij het hedendaagse onderwijs. Dit houdt in dat diverse vakken geclusterd zijn in een bepaald deel van het schoolgebouw. De vakken biologie, natuurkunde en scheikunde vallen bijvoorbeeld onder het domein Science. Hetzelfde geldt voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en economie, die ondergebracht zijn in het domein Society. Elk domein bevindt zich in een apart gedeelte van het gebouw. Ook is er bij elk domein een leerplein, waar leerlingen aan vaste meubels kunnen plaatsnemen om te werken aan leerdoelen en opdrachten.
Voor brugklassers is een apart domein gerealiseerd, aangezien het voor veel leerlingen een grote stap is van de basisschool naar de middelbare school.
De school is duurzaam gebouwd, met recycling van materialen uit de oude school in de nieuwbouw.
Aandacht voor duurzaamheid
De duurzaamheid van het nieuwe schoolgebouw is een van de aspecten waar het Ashram College erg trots op is. De school is een bijna energieneutraal schoolgebouw (BENG), gasloos mét WKO-installatie en zonnepanelen op het dak. Daarnaast zijn er ook veel materialen van het oude gebouw hergebruikt in het nieuwe gebouw:
- Plafonds uit de aula zijn hergebruikt als wandbekleding.
- De oude sportzaalvloer is deels hergebruikt in het muziek-/dramalokaal.
- De terreininventaris is hergebruikt; de bestaande bankjes/pingpongtafel.
- Het hekwerk is opgeknapt en hergebruikt.
- Oude stenen met graffiti, hiervan is een nieuw stukje muur gemetseld.
- Oude klinkers uit het terrein zijn hergebruikt.
Ook het schoolplein is duurzaam ingericht en gedeeltelijk gerealiseerd met voorradig materiaal. Het beton van de oude trap is gebruikt voor de stenen rondom de perkjes en ook oude bestrating is hergebruikt in bijvoorbeeld zitelementen. De rastertreden van de noodtrap zijn gebruikt om de route op het schoolplein te accentueren, en de klinkers van het oude schoolplein zijn gebruikt voor de parkeerplaatsen. De grote bomen van de bestaande binnentuin zijn behouden en vormen een natuurlijk ‘zonnescherm’.
Ruimte voor innovatie
Mogelijk komt er ook een wadi op het schoolplein; een bufferings- en infiltratievoorziening die tijdelijk gevuld is met regenwater. Dit zorgt ervoor dat regenwater wordt opgevangen en kan worden hergebruikt als grondwater. Het is alleen de vraag of er genoeg ruimte voor is, want die ruimte kan dan niet meer gebruikt worden door leerlingen/personeel. De mogelijkheid om deze innovatieve en duurzame oplossing toe te passen wordt nu onderzocht, maar het is in ieder geval een goed streven.
Video
Impressie van het nieuwe gebouw. De video is gemaakt door Broekbakema.