
De essentie van mijn vak is het managen van verwachtingen.
Mijn overstap destijds van een architectenbureau naar HEVO heb ik bewust gemaakt. Het Risicodragend Projectmanagement sprak me namelijk enorm aan. Iedereen kan zéggen dat ze adviezen waarmaken, maar wij durven ook echt harde garanties te geven.
Inspanningsverplichtingen zijn opgewaardeerd naar resultaatsverplichtingen; een veel grotere uitdaging. Het maakt immers veel uit of je het risico van een project draagt, of niet. Het zorgt ervoor dat je scherp blijft en dat goede kwaliteit leveren essentieel is.
Ik doe veel projecten in het onderwijs, met name in het hoger onderwijs. En dat doe ik al lang, want ik werk al ruim twintig jaar bij HEVO. De kernwaarden passen goed bij mij: durven, initiatief nemen en waarmaken, handelen vanuit visie.
Schoolbesturen vragen mij vaak voor een nieuw project. Zo’n band hebben is bijzonder. Dat betekent dat mijn werk wordt gewaardeerd, de doelen zijn bereikt en de verwachtingen zijn waargemaakt of zelfs overtroffen.
Gebouwen zijn in mijn ogen een middel om mensen te laten doen wat ze moeten of willen doen.
Die gebouwen moeten dus optimaal faciliteren en optimaal presteren om bij hun gebruikers datzelfde te bereiken.
Publicaties van Mark Peters

Uitdagende onderwijshuisvesting in voormalig kantoor
Campus Zeeland is dé samenwerking tussen bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen en overheden in Zeeland. Hogeschool Zeeland wilde zich vestigen in Middelburg om mee te werken aan Bèta Campus Zeeland, onderdeel van Campus Zeeland.
Duurzaam, transparant en heel aantrekkelijk
Geslaagde renovatie levert moderne onderwijsomgeving op: na de transformatie huizen de 3.000 studenten van Avans Hogeschool in Breda in ‘state of the art’ onderwijsgebouwen.
Inspiratieboek circulaire projecten
In het inspiratieboek zes inspirerende circulaire c.q. duurzame projecten met innovatieve toepassingen en/of maatregelen op het gebied van technieken, materialen en concepten.
Zien en Gezien Worden
Geslaagde make-over Vista College Sittard: het bestaande gebouwencomplex was deels zeer verouderd en voldeed niet meer aan de eisen die het moderne beroepsonderwijs stelt. Tijd voor een volledige make-over.