Samen speciaal
Daarom krijgen ook ondersteunende specialisten (zoals fysiotherapeut, logopedist, orthopedagoog en spelagoog) een zichtbare plek in de nieuwbouw. Dat maakt een einde aan extra reistijd en georganiseer voor ouders en kinderen. Maar ook voor de scholen zelf heeft de nieuwbouw grote voordelen. Lokalen worden uitwisselbaar en ruimten van specialisten worden beter benut. Dat voorkomt (kostbare) leegstand en er kan beter op de inzet van personeel gestuurd worden. Het Kenniscentrum wordt een bijzonder gebouw voor een bijzondere doelgroep. Daarom opereert het nieuwe centrum onder het motto: ‘Samen speciaal’.
Nieuwbouw
Het nieuwe Kenniscentrum wordt gebouwd op de plek waar voorheen de school voor speciaal onderwijs De Ark stond. Dat gebouw, een van de oudste schoolgebouwen van de Hoeksche Waard, was dringend aan vernieuwing toe.
In het ontwerp is rekening gehouden met de toekomstige, soms kwetsbare gebruikers. Zo komen er ruimten waar kinderen prikkels kunnen vermijden en tot rust kunnen komen. Het schoolplein wordt in zones verdeeld en de pauzes verdeeld en er zullen meerdere pleinen rondom het gebouw worden gesitueerd.
Het Kenniscentrum Passend Onderwijs biedt vanaf 2021 opvang en onderwijs aan:
- Specialistische kinderopvang en begeleiding van kinderen van 0 tot 18 jaar met een ontwikkelingsachterstand, een verstandelijke beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende gedragsproblemen als gevolg van bijvoorbeeld autisme.
- Specialistische naschoolse opvang, zaterdagopvang en/of vakantiedagopvang.
- Opvang aan jonge risicoleerlingen (in de kleuterleeftijd).
- Speciaal basisonderwijs voor kinderen met leer- en gedragsproblemen.
- Speciaal basisonderwijs voor kinderen met autistisch spectrum stoornissen.
- Speciaal basisonderwijs voor hoogbegaafde leerlingen.
- Speciaal (voortgezet) onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen (cluster 3).
- Speciaal onderwijs aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen tot 12 jaar (cluster 4).
Expertise
Door de bouw van het Kenniscentrum krijgt de samenwerking van ZML De Ark, de Willem-Alexanderschool, Het Pluspunt en kinderdagcentrum Symfonie een nieuwe impuls. Middels procesbegeleiding is de onderlinge wijze van samenwerking onderzocht en versterkt. De kernwaarden zijn geformuleerd:
- Uit ieder kind wordt het optimale gehaald.
- Kinderen krijgen passend onderwijs.
- Kinderen doen sociale vaardigheden op.
- Elkaars expertise en professionaliteit wordt gedeeld, gewaardeerd en gerespecteerd.
- Ouders vinden een partner in opvoeding, onderwijs en ontwikkeling van hun kind.
De bouw van zo’n specialistisch Kenniscentrum vergt ook een specialistische aanpak. Wij hebben ondersteund bij het opstellen van het Programma van Eisen en de selectie van de architect. Daarnaast ondersteunden we de opdrachtgevers bij de gesprekken met de gemeente over het genereren van een realistisch bouwbudget. Het bouwproject wordt middels Risicodragend Projectmanagement uitgevoerd.